DAGBOK

2019-04-30

We are hiring

Utvecklare med sug efter startups, coola appar och inflytande i alla beslut.

 

Skulle du bli triggad av att få arbeta med startups till intressanta företag där DU får sätta avtryck och få en nyckelroll? Du får jobba ”in house” i ett team i centrala Örebro som siktar på digitala upplevelser som engagerar.

Om tjänsten

Wiccons spjutspetsteam i Örebro vill expandera mer och söker nu .NET Full stack-utvecklare och därför letar vi nu efter dig som har några år i branschen och tycker om att arbeta i en öppen, välkomnande miljö med högt i tak och engagerade, ambitiösa medarbetare. Teamet är tätt, intensivt och i dagsläget relativt ungt och fokuserar på app-utveckling, systemutveckling och produktutveckling. Man jobbar passionerat i nära samarbete med sina kunder, och skapar professionella produkter, tjänster och digitala upplevelser som engagerar. Wiccon tar ofta helhetsansvar för projekt och utvecklar hela koncept från ax till limpa.
På Wiccon tror man på sina medarbetares initiativkraft och kreativitet och det gör även kunderna som förväntar sig kontinuerliga förslag på bättre lösningar och vidareutveckling av deras produkter.

Wiccon jobbar med en bred kundbas och produkter som spänner från spel till finanssystem över transport och logistik, många med appar som klient. Uppdragen väljs ofta med en stor nypa hjärta och det har med tiden lett till att man är delägare i flera av kundernas idéer och produkter.

Vem är du?

Vi söker dig med tidigare arbetslivserfarenhet gärna med säkra lösningar och kanske internationella erfarenheter. Du har en akademisk utbildning inom utveckling eller tillfört dig kunskaper på annat. 
Det är meriterande om du labbat med hybrid-appar som ionic eller react, självklart även native- appar. Har du arkitektat system antingen professionellt eller som hobbyprojekt är det sånt som du gärna får skryta om.
Du behärskar svenska och engelska i både tal och skrift.

Vi söker dig som vågar och vill testa nya saker. 
Gillar du ”clean coode” så kommer du trivas perfekt hos Wiccon.

Om verksamheten

På Wiccon älskar vi det vi gör. Vi hjälper företag att förbättra sina verksamheter genom webbutveckling och branding. Storleken på projektet spelar ingen roll, vi levererar med stor entusiasm och passion. Vi arbetar med agila metoder, vilket resulterar i att vi alltid har en aktiv och hälsosam relation med våra kunder. Vi följer inte blint ett recept. Vi bryter ner det till ingredienserna, lägger till lite kryddor och tilllagar inte bara det du vill, utan det du behöver. 

Utmärkande de senaste åren för Wiccon är 2 nomineringar till årets digitala innovation, varav 1 vinst. Självklart är det det Wiccons medarbetares förtjänst.

 

Urban Appelquist
0703-77 45 95

2018-11-27

Qmoments

Kreativ tävling! 

Under November har vi gått live med Q Moments, företagets mission är att framkalla foton, förstoringar men även göra det där lilla extra som vi förberett så gott vi kan. Snart börjar "finliret". 

Vi och våra kunder kommer behöva er hjälp, än så länge är det ett oskrivet blad vad vi kommer vilja erbjuda marknaden. Eller... ska vi låta marknaden helt bygga sina egna produkter i appen?

Här är förutsättningarna, vi vill ha nästa "inne-grej" och du mailar detta till fatpenguin@wiccon.se, du kan skicka med ritningar, skisser och även långa förklaringar. Det vi har att jobba med är en enorm park av maskiner samt en silverprint. Även fuktreglerade rum. Så i produktionskapacitet och sofistikation på maskinerna är det högsta tänkbara nivån av premium. Gruppen som är moder till Qmoments omsätter strax över 120 mkr. 

Skicka in ett eller flera bidrag, de som röstas fram produceras av oss och publiceras som produkt... Du som kreatör blir omnämnd som upphovsman/upphovskvinna till produkten och vi öronmärker 10 % av omsättningen på produkterna till dig. Med andra ord... Uppfinn framtidens grej och tjäna berömmelse och pengar. En "hit produkt" helt enkelt som måste kunna produceras på papper. 

Skicka bidraget till fatpenguin@wiccon.se


2018-10-24

Samarbeten och bästa starten på din affär!

Vår långsiktiga plan just nu är delförvärv och minoritetsägande i start-ups. Vi har under årens lopp byggt start-ups som gått som raketer där några få står ut på den internationella arenan. 

Under 2018 har vi förvärvat andelar i inte mindre än 8 start-ups! 

Hur går det här till då undrar ni nu? 
-Jo ponera att du vill bygga något för 10 kr, men du har bara 10 kr... Med andra ord kommer du omöjligt kunna båda bygga appen/systemen, marknadsföra och driva bolaget utan stora problem om produktionen tar hela din budget... Ajajaj tänker ni nu, det där känner vi igen! 

Wiccon tar en del av investeringen för produktionen, vi hjälper till att bygga upp ditt bolag och alla våra tidigare års erfarenheter av allt som gått bra och dåligt finns tillgängligt som i en bank av kunskap. ... och du har pengar till att marknadsföra din idé! 

Låter det här som det bästa sättet att starta en IT-startup på? (Självklart!) 

Lista ut hur du får kontakt med oss så hör vi av oss :D


2018-06-27

Världens bästa månad

2014 var det ett par unga herrar som i Juli tog kontakt med Wiccon för att de hade lite extra tid, de ville starta bolag och var förbannade på att vissa saker inte fungerande bättre.

2015 gick vi live med deras start-up, 2017 endast 2 år senare var de värderade till 250 miljoner och tog in 30 miljoner i riskkapital.

Vi önskar samtliga en fantastisk sommar, snart kommer JULI, ni vet den där månaden när inget händer! (eller)


2018-06-03

Större strategiskt samarbete med Strateg

Wiccon och Strateg som ingår i Diplomatgruppen har efter några mycket fantastiska samtal ett nytt strategiskt partnerskap. Tillsammans kan Wiccon se Strateg och hennes medarbetares familj, och självklart kan Strateg också betrakta oss som del i deras familj. 

Med detta partnerskap kommer Wiccon att ha tillgång till 110 kreativa designers, art directors och generellt fantastiska människor för de gånger som våra kunder har behov av det "lilla extra" när det gäller tankeväckande och planerad design. 

Du vet när färger och tech rör sig i perfekt harmoni, när den vackra knappen faktiskt gör som det är tänkt. Jo det gjorde vi ju redan, men nu gör vi det med tät kommunikation med 110 nya personer och med mindre tidsspill mellan lag. I sin tur för dig som vår kund innebär det snabbare produktionstid från ritbord till prototyp. 

Strateg har uttryckt sin glädje i att ha tillgång till ett team av utvecklare från Wiccon som skapar och bygger de avancerade sakerna. Vi kan säga att våra pusselbitar matchar perfekt!


2018-03-22

Alarmtjänst blir 2.0

Varning för lyckligt slut:
I slutet av 2016 vart Wiccon kontaktade av ett alarmföretag som förser privatpersoner, kommuner och försvars industri med mjukvarulösningar för larm vid olika lägen. Många års av utvecklande av tjänsten har resulterat i 26 fristående delar av tjänsten. Som ni säkert vert så dras gammal kod och utveckling i iterationer på en hel del "Legacy". Alltså kod och funktion som kanske inte längre behövs eller konstruerades med ett syfte för många år sen som utvecklats till något annat. Wiccon var sist in i en flora av utvecklare med ett önskemål om att bygga ut de finansiella delarna för privatpersoner. Det där med att tjäna pengar på mjukvara och kunna ta betalt på rätt sätt som passar in i affären är något Wiccon tycker sig blivit bra på under våra år i branschen. 

Väl inhouse på Wiccon plockade vi isär systemet och tittade på samtliga bitar och som sann konsult bär vi alltid med oss ett löfte om att lägga till lite krydda eller markera sånt som kan förbättras med enkla medel. Kort och gott slutade med att vi re-brandade hela plattformen, tog bort all Legacy kod genom att bygga om grunden i systemet och genom det kunna använda en ny serverpark med senare teknik. Nu sparar tjänsten 80 % av sina server-drift kostnader årligen och har börjat arbeta med en helt ny affärsmodell för samtliga privatpersoner. 

Wiccon har blivit ombedda, och vi accepterat, att sitta som CTO (Chief Technical Officer) och inte nog med det har vi även nu ett delägarskap i bolaget. 

Allt började med ett enkelt möte om ett behov att börja tjäna pengar på privatpersoner. Det slutade med något mycket större och enorma besparingar som även betytt en nystart inom bolaget på samtliga plan.


2018-01-23

Rekord är till för att slås

2017 avslutades med att välkomna halva Appends team så Wiccon växte både till antalet anställda men också med kunder. Men vad hände innan? 

Under 2017 har vi sett en av våra start-ups vi byggt passera en kvarts miljard i värdering som växt till sig så pass att de nu snart står helt på egna ben. Wiccon själva kan bravera med att ha en ökad omsättning helt i linje med budget som satts upp. Att få upp resultatet över det röda har arbetats på under hela året med gott utfall.

Vi har helt ändrat vår fakturering både för inkommande och utgående fakturor, inkl. lönesystem men också hur ekonomi hanteras generellt. Våra kunder har helt plötsligt fått nytt utseende på t ex sina fakturor och kanske läser den här texten för att se vad som händer. 
-Det är lugnt, vi har ändrat.

I teamet som vi får in kommer även en senior lagdirigent med, Hans Grönberg. Han kommer ha ett ansvar för att hålla våra leveranser på absolut högsta nivå.

Vi önskar er alla en utvecklande fortsättning och nördigt 2018!


2017-12-27

Wiccon /heart\ Append

Wiccon köper upp Append efter att Append har tyngts och blivit konkursmässiga. Wiccon köper Append och låter tre specialistkompetenser så som senior systemutvecklare, iOS utvecklare och Android utvecklare komma över till Wiccon. 

I förvärvet går Wiccon in och tar ansvar för samtliga påbörjade projekt och kundrelationer men också relationer med personal med mera. 

Vi ger nyheter kontinuerligt på vår facebooksida Gå till facebook om förvärvet och övergången. Samtliga kunder har blivit kontaktade och nyckelpersonerna som jobbat på projekten går nu över till Wiccon och/eller får ta del av Wiccons befintliga team. 

Wiccon kommer nu erbjuda full svit av appar likväl hybrid som Native apputveckling med ett mer erfaret utvecklingsteam. Append är inte okända för Wiccon, de har vart Wiccons leverantörer till dags datum och levererat mycket goda tjänster. Skillnaden är att vi nu sitter under samma tak. 

Vi möter 2018 med öppna armar, välkommen att ta kontakt med Wiccon, nu ännu starkare!


2017-11-23

GDPR

Som ni säkert vet är GDPR på ingång, det här betyder att ALLA gamla system hela vägen ner till data sparat på papper faller under den nya förordningen. Det är stort och brett och det finns många vägar att gå. 

När det kommer till just system och dess infrastrukturförändringar som kan behöva utvecklas är Wiccon ett bra val, ta kontakt med oss gällande detta EU-direktiv som få har koll på. 

GDPR är en förordning från EU som träder i kraft för samtliga företag som jobbar inom EU eller verkar med EU som marknad även om företaget befinner sig utanför. GDPR är till för att skydda integritet och personuppgifter. Den tar över efter PUL, men är inte högre i rang än t ex finansiella handlingar som det är lag på att spara. 

Wiccons insats är först och främst en djupdykning i era system för att analysera vad ni spar på idag, vi tittar alltså inte på datan utan på datastrukturen och föreslår därefter en utvecklingsinsats så ni är "på den säkra sidan".


2017-09-28

Fintech

Senaste på Wiccon är att vår verksamhet koncentreras mot finansiell teknologi och integrationer rörande bank, internationella betalningar och sofistikerade splits av pengaflöden i realtid... Ja... Det där lät tungt så låt oss bryta ner det lite. 

Första exemplet kan vara ett stort bryggeri som tagit fram en ny dryck. De vill ge ut gratis prover på barer runt om på planeten. Alla barer checker in alla gratis prover de lämnar ut och bryggeriet kan i en enda betalning oavsett valuta ersätta gratisprover till hundratals barer på en gång. 

Exempel två kan vara en av de traditionella pengaöverföringsaktörerna vi ser runt om. Då pengar har nya vägar att gå vill många av dessa lägga till integrationer mot t ex Swish. Det finns liknande aktörer runt om i världen likt Swish och i dagsläget är det dessa integrationer flest företag runt om i världen ber Wiccon om både för att kunna ta betalt och ge betalt. 

Tredje exemplet kan vara onlinebetting och deras betalningskanaler, att kunna ta emot och skicka pengar snabbt oavsett länder man handlar i. Allt fler säljargument går mot att aldrig låsa ner pengar för sina consumenter. 

En annan allt vanligare förfrågan vi får och bygger med jämna mellanrum är plattformar där vi splittar betalningar. Det kan vara allt från en agentur till en sida som förmedlar mat på internet med utkörning. Huvudsaken är att vi splittar betalningarna i realtid, med andra ord sitter ingen av aktörerna på hela beloppet efter betalning. 

Det här singlar självklart inte bort en vanlig webbshop. DIBS är ett bra exempel på en aktör våra kunder använder dagligen från den enklaste webbshoppen till det tyngsta systemet.


2017-05-16

Dags att knyta ihop våren

Vilken vår det har vart i utvecklingsbranschen, kanske mest internationellt och inte så mycket i Sverige.
-I Sverige har Wiccon kunder som Happynest, vår bank-transaktions kund och Tvättgruppen i Sverige AB som frontat mest tid tillsammans med ett stort SBA projekt. Väldigt hög teknisk utmaning på dessa vilket är riktigt roligt. 

En vårsäsong där systemen stått längst fram och inte det grafiska, vi märker av att det huggs personal också vilket börjar påverka vår omgivning. Även i små städer blir det nästintill kannibalism kring rätt medarbetare, det måste vi åtgärda som samhälle eller kanske också som bransch? -Hoppas våra kollegor i branschen känner likadant och undviker fula taktiker. 

Vi önskar alla en fortsatt trevlig vår, och om du som läser detta har några vänner du vill rekommendera till Wiccon så säg åt dem att söka omedelbart.


2017-05-08

Rekrytering

Så åker vi igen!

Vi rekryterar för både front-end och back-end just nu, detta inlägg handlar om back-end!

Som många redan vet så har vi regionens vinnare av "Årets Innovation" under våra vingar, en aktör som breder ut sig över hela världen och deras rykte är gott. Till stor del eftersom deras tjänst inte upplever driftstopp.

Vi vill ha dig, ja just du! Du där!!! Som tycker att det omöjliga är lätt, du som tycker att en omöjlig utmaning är det roligaste som finns. Som finner nöje i att lyckas med sånt som gör andra imponerade och rent av avundsjuka!

Vi har start-ups inom säkerhet och personlarm, inom brandskydd hela vägen in på kärnkraftverk. Vi rekryterar en stjärna som vill vara med och utveckla framtidens tjänster, skalbart och stort.

Skicka ansökan till jobs@wiccon.se /A. Wickberg - CEO.


2017-03-28

Säkerhetsapp

Vi har under sena vintern, tidiga våren inlett ett samarbete med ett säkerhetsföretag som jobbar med personskydd genom de sociala konstruktioner som finns runt omkring varje människa. Behöver du använda denna tjänst har du otur, vi hoppas att du aldrig kommer behöva använda den men uppmanar samtidigt att ha den installerad på din telefon OM olyckan är framme. Kunden har en fungerande tjänst sen några år tillbaka som vi kommer uppdatera kraftigt.

"-It is like a condom, I would rather have one and not need it... Then need it and not have one." (Alien vs Predator, 2004) 

Wiccon går in som rena systemutvecklare och byter ut samtliga rörliga delar i tjänsten. Tjänsten kommuniceras genom en app ut till konsument, det är så personskyddet aktiveras. 

Det här är ett mycket bra exempel på hur vi kan jobba med en kund; vi börjar med att analysera hela tjänsten och vad kunderna önskar. Vi går igenom allt från affärsmodeller till de faktiska funktionerna, efter ett par UML modeller och en del planerande av flöden och även förslag på API struktur är vi redo att skrida till verket. 

Det här är vad vi kallar en planerad utvecklingsprocess, det är viktigt att både vi och kunden känner sig trygg i vad som beställs och vad som kommer levereras. Rent tekniskt för den här appen så jobbar vi med en av våra leverantörer som utvecklar det Native, vi i vår tur bygger systemet i C# .NET MVC med ett helt vanligt API (om än väldigt hög säkerhet). 

Den här sortens systemutvecklingsprojekt är inte alltid helt vanliga, där man går in och byter ut allt. Det finns väldigt mycket att tänka på, speciellt eftersom vi lägger till nya betalsätt och måste ta hänsyn till redan befintliga kunder. 

Vi kan inte gå ut med bild och namn än, men det kommer!


2017-01-30

The Nest

"The Nest by HappyNest".
Ibland stöter vi på företag som det går undan för, alltså allt händer snabbt i en kontrollerad process. HappyNest är ett sånt företag, ursäkta puckelnotationen på företagsnamnet.

HappyNest är ett företag som från enkel agentur tagit steget upp till att driva flera större europeiska varumärken på den svenska marknaden med en helt sinnessjuk tillväxt och ökning av försäljning. Det är såna företagare vi alla borde se upp till, för att inte snacka om hjältarna inom bolaget som sliter hårt för att denna tillväxt ska bli mer än ett mål, EN VERKLIGHET!

Wiccon har tagit fram deras nya webbsida och jobbar nu med deras helintegrerade projekt "The Nest". När företag växer kraftigt som HappyNest gäller det att infrastrukturen hänger med. Tillsammans med Wiccon strävar vi nu efter att kunna sy ihop infrastruktur av årsmodell 2017 med allt vad gäller ärendehantering, CRM och orderflöden till plocklager och fabriker. HappyNest säljer nämligen inte själva, det är närmare 500 butiker som säljer deras produkter och en handfull webbshoppar. 

HappyNest, hur känner man igen HappyNest... Well... Som vi säger, ni har säkert alla sett de där fjäderlamporna i tidningar och i inredningsprogram. Vem har missat dem? Det är något av en signaturprodukt från HappyNests ena varumärke som heter VITA Copenhagen. 

Samarbetet har pågått sen årsskiftet och förhoppningsvis fortsätter det i många många år...

(Läs mer om lampan)


2016-12-20

AppSpotr

Wiccon och AppSpotr, vilken resa kan man säga. Vi vart kompisar på den längsta av omvägar, under de senaste åren har vi sett flera versioner av deras plattform. Hjälpts åt med feedback, avlastat varandra och haft genuint roligt på diverse event. 

För ett år sen rätt så exakt, årsskiftet 15/16 vart det allvar på riktigt och vi började dela kunder och kunskap. Det har vart otroligt roligt och vi vet att det bara är början, nu drar resan igång på riktigt. 

2016-12-19 vart de noterade på börsen och hade sin första handelsdag som slutade med plus, de vart dagens mest handlade aktie och som mest låg de 50 % plus. Det är inte illa, vi vet självklart att det brukar storma lite upp och ner i början. 

AppSpotr körde hårt på "Game Changer" som begrepp under noteringsfesten, det fantastiska här är att det ligger mycket i det. Det är inte bara en till spelare på AppMarknaden, vi som "kan det här med data" känner till Wordpress och hur den etablerat sig som CMS just för att det är lättarbetat. Appar är bra mycket mer komplexa och allt runtomkring är ännu mer så. AppSpotr löser det här problemet och har gått ifrån några ynka tusen användare till att passera 200 000 användare under fjärde kvartalet 2016. GAME CHANGER! Det här är bara början! 

Vi som jobbar med start-ups och bygger mycket tjänster i tidigt skede, allt från banktjänster till annat som är fantastiskt och skalbart ser många underliggande "ess i rockärmen" med AppSpotr över tid. Nu böjar även Wiccons arbete på riktigt med AppSpotr, alltså inte bara producera speciella lösningar för kunder. (Det också förstås!) 

Sverige har en ny världsaktör! Grattis AppSpotr, 10 år senare och fruktansvärt mycket pengar investerade blir det åka av på riktigt!


2016-10-31

Jobba på Wiccon

Wiccon jobbar med start-ups, vi jobbar med att bygga sköna tjänster och företag och vara en värdefull och uppskattad partner för fortsatt tillväxt. Ibland går det lite för bra, t ex när kunderna lyckas till den grad att de placerar sig inom den tech-gren som attraherar mest riskkapital och ökar sina investeringar dramatiskt. 

Wiccon erbjuder det alla andra erbjuder som gymkort, telefon, sköna medarbetare, alla försäkringar med mera enligt avtal med lite tillval som sjukvård (gå före kön). Det vi erbjuder som vi är rätt unika med är våra uppsättning av kunder, vi har inga statliga kunder eller upphandlingar utan allt vi gör är projekt och uppdrag åt privata aktörer och start-ups. 

Wiccon erbjuder även möjligheten att bli delägare efter 24 månader, alltså ALLA som jobbar på Wiccon får erbjudandet. Det är för att bli MER än en vanlig leverantör för våra kunder över tid! Vi vill bygga lojalitet och en familjär miljö på kontoret, som de flesta vet så¨jobbar "egenföretagare" på ett helt annat sätt och med en attityd som återspeglar våra kunder. 

Är det här attraktivt? Se vår karriärsida och klicka på C# .NET-utvecklare.

Sök idag på jobs@wiccon.se!


2016-10-24

Kläder och personliga plagg

Under större delen av 2016 har vi jobbat på ett system på uppdrag av Tvättgruppen i Sverige AB. Systemet har en del traditionella funktioner som grundläggande CRM och orderhantering, men sen finns det en QR-kod/RFID del som tillhandahåller funktioner för kontroll av personliga plagg. Det är vad dagens inlägg kommer handla om. 

Utmaningen var en industri med 300 anställda, alla anställda har ett par uppsättningar med kläder och dessa i sin tur måste kontrolleras ner på en sån detaljnivå att vi måste veta vart kläderna befinner sig i realtid, hur många gånger de tvättats och att rätt människa med ett passerkort kan checka ut sina kläder.
Lösningen är att vi har QR-koder och RFID-chipp på samtliga klädesplagg, alltså ca 3000 plagg som installeras av Tvätteriet. Alla dessa paras sen ihop med ett anställnings-ID. Alla kläderna passerar sen ungefär 12 kontrollstationer under en cirkulationscykel, alltså ett varv från tvättmaskin till tvättmaskin. 
När ett plagg är tvättat så sorteras det i olika vagnar på tvätteriet som ska skickas till industrikunden. Plaggen checkas ut från Tvätteriet genom att vagnarna åker igenom ett kabinett med antenner som läser alla Chipp. Väl på plats hos kunden tar Tvätteriets personal och går igenom alla plagg som blivit sorterade och distribuerar dessa till en stor skåplösning som ser ut som bankfack fast med Panel-PC monterad på. Här registreras plaggen som mottagna ute hos kund, dessa skåp är sen konfigurerade att fungera tillsammans med passerkort som alla anställda bär med sig. Det är så de hämtar kläderna. När de är smutsiga finns det en väldigt avancerad smutskorg som även den har antenner i sig som märker när de anställda slänger in sin smutstvätt. 

Det här vi har pratat om nu är bara toppen på isberget, det är full kontroll och klädsvinnet är nästintill noll! Industrin har full kontroll och "hör och häpna" det här är inte dyrare för slutkund eftersom all avräkning sker med dessa antenner. 

Vi på Wiccon hade inte en aning om att ren tvätt kunde vara så engagerande! Det är otroligt roligt att jobba med projekt som skiljer sig lite från vad vi normalt sett gör om dagarna!


2016-09-14

Wiccons nästa exportprodukt till Irland!

systemet håller i en rad funktioner och strukturer för konton, kunder, statistik, butiker, erbjudanden och andra lojalitetsfrämjande produkter som behöver stämplas i en telefon. 

Vi har nu en ny tappning systemet till en kund på Irland. Vad kunde vara mer passande än en produkt för bar och resturangnäringen? 


Man ska aldrig sluta förbluffas över exakt hur affärer blir till, vår irländska kund blev runtskickad riktigt många steg mellan både utvecklingsföretag och bolag som jobbar med traditionella kuponger innan någon rekommenderade Wiccon som var först med att säga den magiska frasen "Det där låter helt galet avancerat, det är klart vi ska göra det!". Efter att kunden sökt i stora delar av Europa fann vi varandra och har nu utvecklat tekniken. Vilket gör att lite hybris uppstår och något som vi måste trycka på i vår dagbok! (Självklart)


2016-09-06

Transfer Galaxy - Making it big time

Wiccon har byggt en rätt så spännande tjänst åt några unga entreprenörer. En tjänst som fungerar som Swish, ni vet skicka pengar snabbt "i det digitala djungelmolnet" på något magiskt sätt. 

Läs Artikeln på Breakit 

Vi är otroligt glada att det går bra och att världen får upp ögonen för dem och för internationell fintech. Vi på Wiccon som jobbar med just start-ups i väldigt hög grad tycker självklart att det är extra kul när en av våra kunder som vi bokstavligen konsulterat sen det inte fanns ett bolag lyckas och får så mycket uppmärksamhet.


2016-06-16

Mycket nytt på några månader

Under våren har vi haft en av våra kunder som blivit nominerade till årets digitala innovation. Transfer Galaxy går som tåget och vi har mycket nytt som komma skall! Vi kommer skriva lite mer om dem inom kort. Vi går live nästa vecka med en helt ny betalleverantör och en ny design. Detaljerna kring vem, vad och hur är ju fortfarande hemligt. Designern är en frilansande aktör som visat sig vara ytterst talangfull som jobbar över större delen av världen. Det här är en insyn i Fin-tech, det är ruggigt kul att se och vara med. Säkerhet är av högsta klass och vi får även nöjet att arbeta med några andra framstående organisationer runt om i världen.

 

Hästsporten kommer kunna nyttja ett nytt verktyg. Vi har ett projekt i pipen som genomgått sina två första test och feedback rundor med tränare och elever inom dressyr och hoppning. Unikt sätt att förmedla pengar mellan tränare och elever men också att jobba när det kommer till rörlig bild! Kunden är australiensare och en riktigt kul kille, nästan alltid glad! Det märks att han vill väl och tjänsten vi bygger tillsammans ser ut att bli i linje med vår nästa nominering för årets digitala innovation då bolaget är baserat i Sverige.

 

Tvättsystem, låter sexigt förstår vi? Jag tror ingen av oss inne på Wiccon hade förstått hur tvättbranschen fungerar om vi inte suttit mitt i en process att leverera ett större tvättsystem till en grupp i Sverige. Komplett administrativt system från körscheman som styrs via gps till ekonomi och schemaläggning av allt från mattor till hotell linnen. Väl inne på ett tvätteri är det inte riktigt som man tror, det är stort och det är mycket och det låter/skramlar mest hela tiden. En riktig produktionslina om man säger så. Riktigt rolig upplevelse, en tvätteri kan enkelt tvätta 15 ton tvätt om dagen.

 

Västerås City har vart starkt återkommande socialt för vår del, vår app tillhandahålls av Appspotr och vi bygger själva tekniken bakom. Tekniken låter 265 medlemsbutiker av stadens 514 butiker logga in och administrera sina erbjudanden, hålla koll på stämpelkort och presentation av deras butiker. Appen har redan laddats ner av flera tusen användare och en positiv trend tar fart! Vi satt ner och vek dessa 514 kuvert med innehåll för hand med användarnamn och lösenord samt en instruktionsmanual för att se till att det vart rätt. Vi har vart på plats och lärt känna en hel del nya butiksägare och det har vart en fröjd att få dela lunch med många av dem men också se hur en stadskärna jobbar som har höga ambitioner om att bli Sveriges bästa!

 

Under våren har vi även jobbat med Tormek som inom kort går live med sin helt nya sida. Tormek är en framstående aktör på marknaden för slipmaskiner. Fantastiskt bra och stabila produkter, vi har vart i deras fabrik och provslipat våra privata knivar så vi vet! Det är ett riktigt stort projekt för vår del som går ut i många länder. Nu gäller det bara att hålla tungan rätt i mun!

 

Liveatheart är vår festival brukar vi säga, i år blir det vårt tredje år och i år är det några som bygger en ordentlig app också. Vi har handlett studenter från Örebro Universitet som levererat ny funktionalitet inför årets festival.

 

5 av 7 projekt är företag som är antingen helt nystartade eller yngre än 2 år. Det är väl en positiv trend?


2016-04-15

Kupongsystem - Stämpelkortsystem - CCM

Äger du en butik? Driver ett företag? Är butikschef kanske? Invånare i en stad? Har du med stämpelkort att göra? Tappar du bort dem? Tänker du osökt på det där stämpelkortet som hade 5 stämplar av 6 som sen försvann?

Wiccon har fått förmånen att bygga ett stämpelkort- och kupongsystem till en stadskärna i Sverige. Vår första stadskärna med ca 350 butiker, hundratusentals invånare kommer kunna ladda ner en app som samlar samtliga butikers stämpelkort och erbjudanden. All butiksdata och öppettider för orten och information om alla större evenemang samlat på ett och samma ställe.

Du som butiksägare administrerar allt i ett system, enkelt!
Du som användare har allt i en app, enkelt!

För att säkra dina stämplade kort med mera synkar du telefonen med din mailadress så det är enkelt att hämta in om du t ex byter telefon.


2016-04-11

Mobile Money Transfer

Mobile-Money-Transfer är något som är rätt så nytt, det fungerar så att de stora telecom-aktörerna nere i Afrika erbjuder en slags "Mobile Wallet" till sina kunder. Vi i Sverige har t ex Swish eller SEQR för att betala på butiker eller ge pengar till varandra. I vissa delar av Afrika är det här väldigt utbrett och ett normalt sett att handla allt ifrån kläder till mat med. Stora delar av Afrika har en mycket hög andel av sina inkomster genom donationer, då främst privatpersoner som får pengar från släktingar i andra västerländska länder.

Wiccon har under de senaste 20 månaderna jobbat med just integration av mobila system, det är långt ifrån allt vi har gjort men det är något som är värt att belysa lite extra. Det här ändrar sättet folk skickar pengar på, framförallt så ändrar det sättet folk tar emot pengar på och hur stora transaktionskostnader som är involverade. Det vi på Wiccon har jobbat med är att bygga själva motorn som kopplar ihop vanlig kortbetalning med mottagare nere i Afrika. I korta drag kan man säga att du som kund matar in telefonnumret till en mottagare i t ex Somalia. Om telefonnumret är anslutet till "Mobile Wallet" så är det fritt fram att skicka pengar.

Enkelt, säkert och spårbart.

Wiccon letar nu efter sin nästa utmaning, vi pratar om det svåraste tänkbara projektet och då gärna med stora frågetecken med i mitten. Då trivs vi som fisken i vattnet!

Observera att vi gör helt vanliga webbsidor också förstås, alla våra projekt kan självklart inte vara det svåra och okända.


2016-01-17

Internet Start-up - 4 tips

This one is for everyone, that is why I wrote it in english 

This post is about surviving as start-up on the internet. I will write this post directly to you my future friend and customer.

My name is Andreas, Mr. Wickberg to you ;), and I am the CEO of Wiccon, I have succeeded, I have failed, I have made money and I have lost money. Today I consult several venture capitalist companies regarding second opinion about their future (internet start-up) endeavors and also the everyday entrepreneurs seeking benefits from the Swedish government to start their businesses as a consultant.

First of all; we will not do the job for you. Yeah, I said it!

-When you approach organizations like venture capitalists or web- and system companies such as Wiccon and ask for our help it is really good if you know what you are talking about. Perform a market research, map the competition and if you invent something new. Describe in detail why this is the best invention ever. Describe it like the audience are retards! AND make a “fake commercial” or something similar so you fetch the attention and make everyone know just how awesome your service is on your first pitch. All question marks must be eliminated, this shows us that you are ready to work and that you know what you are doing. If you pitch an Idea without the specifics or the benefits, we won’t find them for you. If you are on your way and we find it interesting of course we will help you. But do your best first!

Second; people do business with people!

-It is you we are doing business with, not the future brand. You need to show us that you are a great leader and that whatever you are doing you will be successful. Be sure to specify what kind of education you have and how your previous experience is key to make this work. This is probably the reason why you invented this idea.

Third; what do you want help with?

-Often when it comes to building something on the web, the first step is to develop a demo or a first version of the program. A MVP (Minimum Viable Product) shows the future investors what you are trying to do. So, you have the idea, you have some money to invest and you need the first platform to show the investors. Please specify the exact functions which is key for your platform, the one, two or three things that makes it unique. Only develop these things, when they are done and the investors can see what you are up to they are more likely to invest. The investors will ask you what the money will go to and answers like “brush up the design” and “add the rest of the functionality” are often liked. These answers tell the investors that this is the beginning and that there is a plan.

Forth; brand value and benchmarking.

-So you got some money to start the company for real now, this is when the hard work really begins. You didn’t win because you got some capital, now it is time to start saving the money you just got, the money grants you runway. The strip of meters you get to get your idea up in the air. After 6-12 months the investors are going to want to know how their investment is going. If you don’t have paying customers and are out of runway… Needless to say, that is a bad sign. The value of your brand will be significantly lower and to keep striving forward you might have to give up more of your shares in order to get more money or runway from your investors.

Scratching the surface

So, this is just some words about what I have seen during my years in this business. Wiccon is a web- and systems development company with experience in start-ups. The start-up teams you see on TV is usually hired by the start-up, Wiccon is like that except we have our own office and we don’t move in to your garage. We also have some really awesome hardware, you don’t have to build a server room in your basement. During this start-up, we just make everything work so you can focus on your business! Wiccon has on several occasions helped young entrepreneurs to get their MVP’s going even though the budget has been a little short, we reckon that if we do this maybe one in five become a great success. That in turn is awesome for us.

Don’t hesitate, give us a call and let’s see if we can buy you a cup of coffee and see how your idea is the best one ever. And maybe, how it can attract some investors.

I am friendly, I promise.


2015-11-09

Nyfiken än?

W W W, det kan man gissa att det har med webben att göra eller hur? Vi har precis börjat med TV reklam som går ut på TV3, det enda budskapet i levererar är en fråga om huruvida man är nyfiken än eller inte. Har du sett reklamfilmen och är nyfiken? 

Undermedvetet eller kanske helt uppenbart är att när du kom hit till Wiccon visste du precis att vi jobbade med webbutveckling eller åtminstone att vi jobbade med webben. Ett modemljud i kombination med tre stycken W gör susen.

Vad är det du ska vara nyfiken på då, Wiccon är uppenbart men vad gör vi? JO, har du eget företag? Köper du in webb- och systemtjänster åt din arbetsgivare eller sitter du på världens bästa idé som du vill förverkliga? Wiccon är helt rätt partner för dig gällande allt detta, lämna namn och nummer så ringer vi upp. Det värsta som kan hända att du får ett prisförslag på vad det kan tänkas kosta att komma till skott. Eller som många av våra kunder säger ”det där skulle man ju gjort för flera månader sen”.

Vi har ytterligare en sak på hjärtat, är du säljare och fick den där ryggradskänslan att du ska kolla upp om Wiccon kan vara en potentiell kund till vilket företag du nu än jobbar för så gå till vår Karriärsektion.

Vi letar nämligen en ny säljare som vill bli en del av vårt team och som verkligen brinner för att hitta möjligheter/lösningar så fort någon presenterar ett problem. Fick du nu den där känslan att besöka oss så lovar jag att 15 andra inte fick det. Det får dig att stå ut vilket betyder att du per automatik passar in. Du gör det där lilla extra.


2015-10-26

Ryktet går

Agerar ditt företag på den lokala marknaden? Är ni många som gör affärer inom företaget och olika säljare kommunicerar sin egen uppfattning av företaget? Det finns ett ordspråk som säger "Man blir aldrig profet i sin hemstad.". Förklaringen är att ryktet går och "folk snackar", vi brukar säga. -Ta kontroll över ditt varumärke istället, om inte DU bestämmer över varumärket kommer någon annan att göra det. 

Ett enkelt knep som vi återkommande märker att företag lägger förvånansvärt lite energi på är att med sin webbsida berätta vilka värderingar man har, vilken vision man strävar efter och hur man tillsammans med sina kunder blir framgångsrika. Detta bör kommuniceras både externt och internt, det finns många enkla lösningar för intranät idag. 

Den första bortförklaringen vi får är, "det är så svårt att uppdatera hemsidan". Den andra är, "vad ska man skriva som folk tycker om?". Vi brukar säga så här: -är det svårt att uppdatera hemsidan kan vi hjälpa till och bygga en ny som är enkel och lätt att uppdatera själv. När det kommer till vad ni ska skriva så bör det återspegla det ni faktiskt gör, det ni står för. Kom ihåg att den externa och interna marknadsföringen måste matcha. Medarbetarna måste känna att det som företaget kommunicerar är det som de faktiskt gör. 

Vill du veta mer eller bolla dessa idéer med oss, så ta gärna en kontakt.


2015-09-15

Örebro Race Day

Wiccon sponsrade Örebro Race Day tillsammans med våra goda kund Tormek.

Vi var närvarande med skyltar men även på plats själva. Det var ett mycket trevligt evenemang och vi hoppas självklart på flera häftiga evenemang i denna storlek på Örebros gator, eller på andra svenska gator för den delen.

Vi tackar arrangörerna för ett roligt event!


2015-09-07

Liveatheart och TransferGalaxy

Webb- & Systemutveckling är alltid som roligast när man ser projekten gå live och uppfylla sina syften till punkt och pricka. Nu hade vi två stora händelser en och samma helg då musikfestivalen Live at Heart gick av stapeln, rent datamässigt är det 82 000 pageviews fördelat över 17 000 sessions på några få dagar. Materialet som hämtas är streamad musik och högupplösta bilder.

Azure har fungerat riktigt bra i år igen och vi är toknöjda. Att trafiktopparna går över molnet gör att de inte påverkar vår vanliga serverdrift. Billigt i längden helt enkelt. 

TransferGalaxy har även de gått live under helgen, deras release TV sändes under lördagen och precis innan showen vart det officiellt att systemet fungerade. Strax innan 14:00 användes TransferGalaxys plattform för att föra över de första pengarna till Somalia. 

Många/alla som bor i Sverige vet vad Swish är för något, TransferGalaxy är mycket liknande men både för telefoner och för datorer. 
För att skicka pengar: Du som kund skriver helt enkelt in telefonnumret på personen som ska få pengarna efter att man registrerat ett konto på TransferGalaxy. Sen spelar valutor med mera ingen roll, pengarna skickades och TRE (3) sekunder senare var pengarna framme nere i Somalia. 

Som ni förstår är det säkerhet upp över öronen och en hel del olika aktörer ute i världen som utvecklar på sitt håll. Wiccons uppgift har vart att bygga nätet mellan samtliga aktörer och systemet som håller koll på samtliga konton. Då det har vart en hel del specialkonfigurationer skickar vi även ett tack till Digital Information i Örebro som är specialister på servrar och säkerheten kring dessa som under semestertider fick hjälpa till med specialsäkerhetslösningar. 

Vi älskar att bygga system och framförallt se dem lyfta och fungera!


2015-07-10

Företagsstarter

Wiccon har under våren hjälpt flertalet företag att gå live med nya plattformar samtidigt som många fortfarande utvecklas. Det senaste året har vi vart med och stöttat samt genomfört 10 start-ups. Hälften av vilka är för internet.

 

Det senaste året har vi haft två kunder som båda ska gå live augusti/september med sina nystartade företag. Båda är premium, inom olika fält. Den första vi startade med kommer jobba med internationella pengaöverföringar, Bill Gates har länge pratat om hur man bygger en bättre värld och hur de absolut mest grundläggande tjänsterna i utvecklingsländerna inte fungerar. Som en bank. Våra kunder är en av mycket få aktörer på marknaden som har fått godkänt av Finansinspektionen för att få utföra transaktioner till vissa länder. Dessa länder får inte Swedbank, Nordea och SEB skicka pengar till. Wiccon har byggt systemet och integrationerna.

 

Den andra vi startade med i höstas kommer jobba med lite mer hemliga saker än så länge, de har en splash ute som beskriver att de kommer jobba med namnlappar och liknande produkter. Vi har byggt en mycket komplex lösning som ger slutanvändaren möjlighet att välja och vraka bland material, när ordern sparas så skapas unika printfiler som ska gå igenom tre separata maskiner. Alla manuella moment som kan tas bort med system har tagits bort.

 

På Wiccon älskar vi det vi gör. Vi älskar företag som startar upp och bygger bra saker ännu mer!


2015-05-14

Digitalt fingeravtryck

Vi har utvecklat en smart liten mjukvara. Den är riktigt liten men användningsområden finns det gott om, den öppnar bokstavligt talat en ny dimension för många appar och system som besöks av konsumenter. Vi sparar ner ett unikt fingeravtryck från konsumentens enhet. Ett användningsområde är kuponger som försvinner när man löst in dem. Men hur gör man detta mobilt, på en webbsida som läses in genom tredjepartsapplikation? Inga problem!

 

Våra användare behöver inte logga in, bara att köra, ingen e-mail eller sociala media är inblandade. Det är helt enkelt enheten själv, en kombination av en rad variabler. Dessa sparas centralt. Det betyder att en enkel rensning av cookies räcker inte.

 

So vem vill ha något sånt här då? 
IKEAs ägare beställde detta denna vår, vi testade fingeravtrycket i kombination med just kuponger på 40 butiker under en av deras retail centers. Slående succé!


2015-04-30

Matsajten.se

Wiccon har tillsammans med Digital Information utvecklat matsajten.se som är en ny tjänst i Sverige för handel med större partier mat och resturangmaskiner. Vi ser stor potential i den här tjänsten och ser fram emot att få se den växa över tid. Både Wiccon och Digital Information är Örebrobolag inom systemutveckling, Wiccon har en edge gällande just webbutvecklingen. Tillsammans har vi kompleterat varandra mycket bra. 

Wiccon kom in i sista sekund och har jobbat stenhårt under april med primärt annonsdelen på sidan. Vi har tre nyheter till som kommer utvecklas över de kommande två veckorna. Wiccon har inte haft inflytande i branding och grafisk identitet i det här projektet från början, vi har kompletterat dessa i och med nya funktioner som tillkommit innan sidan gick live. Vi tycker sidan är vacker, vackra hemsidor är ju vår grej även att vi sällan är själva gällande just design.

Gå till MatSajten.se; vi är en av två stolta leverantörer av systemet. Surfa runt, se vad du hittar, vem vet; 400 kg älgbiff kanske är precis det just du behöver? 

-Det är ju ändå Valborg!


2015-04-03

Nya ref-case

Vi har precis lanserat nya versioner av våra referenser, lite öppnare, lite mer och med en gemensam struktur. I skrivande stund har vi 9 klara case vilket betyder att några har tillkommit! 

Vad tycker ni?Vi har precis lanserat nya versioner av våra referenser, lite öppnare, lite mer och med en gemensam struktur. I skrivande stund har vi 9 klara case vilket betyder att några har tillkommit! 

Vad tycker ni?


2015-03-17

Från Seed till Loaf

Åren går, Wiccon består.

2014 var det mest händelserika, mest utmanande och mest spännande året sen 2009 då jag startade min enskilda firma.

Vi har kompletterat vårt varumärke och jobbar idag efter våra tre slagord: 

Personal - Professional - Playful

I dagsläget kommer detta extra väl till pass då vi allt mer jobbar med innovationer, start-ups och projekt som ska tas från "Frö till Limpa". I vanliga fall talar man om Ax till Limpa men vi är oftast inne redan på SEED-kapital nivå och jobbar och hjälper företag att utveckla sina affärsmodeller. Kort och gott effektivisera sig genom genomtänkta system långt innan de ens startat; därför tycker vi att "Frö till Limpa" passar bättre.

Kort och gott gäller det att vara kreativ och våga vara matchhjälte, vi delar med oss av vilka vi är, vår personlighet, lekfullhet och självklart all kunskap vi samlat på oss under årens lopp. På sista raden blir det alltid bra!


2015-02-28

1 år

Igår fyllde Wiccon ett år i sin nya organisation, nu ska vi försöka summera ihop hur året har vart: Vi har fått flera stora projekt än någonsin, våra utvecklare har fått utbilda sig och skaffat nya certifieringar. Vi har en genuin positiv spiral inom bolaget, vi har fått två 5-6 åriga kontrakt på rådgivartjänster för nystartade IT-innovationer. Vi har fått 5 nya partners som vi jobbar med allt ifrån design, sälj, teknik till utveckling med. Vi har jobbat ihop med två riskkapitalbolag som konsulterar oss gällande IT investeringer/innovationer. Som vi senare får vara med och utveckla. 

Summa summarum låter det inte så mycket men för oss är det fantastiskt. 

Nu ska vi ge en liten inblick i två projekt som vi jobbar på, jag önskar jag kunde dela med mig av många fler men de är hemliga för tillfället innan de går live. 

Först: Vi bygger webben och systemen bakom för en ny internationell mobil pengaöverföringstjänst. Våra kunder valde Wiccon framför tre andra aktörer; vi frågade varför Wiccon valdes och de gav svaret att Wiccon var de som förstod bäst vad det var dessa aktörer ville åstakomma. 

Andra: En av våra nya partners rekommenderade oss varmt in på en ny IT start-up nere i Göteborg. Vi har all Webb- & Systemutveckling för den kunden nu och vi har ett 5-årigt kontrakt på all vidare utveckling. Wiccon vann igen mot flera andra aktörer av samma anledning som det första projektet. 

Hur många affärer förlorade vi mot andra aktörer under 2015? 
Inga nya kunder alls! (En om man räknar gamla kunder från förra organisationen.) 

-VD Andreas Wickberg 


2015-02-24

1000 gillar oss på fejjan

Som överskriften tyder har det hänt, det tog ett tag men nu är vi där. 1000 pers, vad ska vi fira med?

 

Facebook är en bra kanal att använda sig av som företagare när det kommer till att nå ut till många relativt enkelt. Ni som redan har stora kanaler vet att om du har 1000 eller fler följare kanske det är 60-100 som nås av en statusuppdatering, det vill säga långt ifrån alla. Det finns många häftiga verktyg som hjälper dig som företag att inte bara få dina besökare att läsa det du vill dela med dig av utan att också återkommande besöka din webbsida. (Läs: handla av dig.)

 

En del i vårt vardagliga jobb är att få våra kunders konsumenter att hitta tillbaka till dem. 
Exempel: du kanske har märkt att ibland när du surfar in på ett företag och kollar på något, dyker Facebook-reklam upp för exakt just den produkten du kollade på... Magi? Slump? Eller spionerar någon? Eller helt enkelt ett system som företagets webbyrå satt upp åt dem?


2015-01-29

It's a ... thing

Nytt år, nya löften... Förra årets löften som, hrmf, vi höll... Typ...

Träna mer, bli bättre på något, lära sig ett nytt språk... Vänta nu, vi genomförde massor med projekt vilket faller under träning. Övning ger färdighet! Bli bättre, absolut vart vi det eftersom vi certifierat utvecklare och pluggat som bara den. Låt oss inte glömma projektledningen inom Wiccon som tagit många många steg under året till att vara riktigt riktigt bra.

Som ni märker förstärker vi detta då det var ett av våra nyårslöften till oss själva, alltså att bli bättre på projektledning av agila projekt och introducera våra kunder i hur vi arbetar och varför. 

Sist men inte minst, lära oss ett nytt språk... Nej... där föll vi då vi fortfarande jobbar i .NET, C#, html5, css3 och javascript. 

För 10 dagar sen startade vi igång 4 projekt samtidigt fördelat på totalt 9 utvecklare, 1 projektledare och 1 varumärkesutvecklare... 

Vi vill passa på att dela med oss av våra tre ledord på Wiccon - "Personal - Professional - Playful" vilket vi hoppas genomsyrar allt vi skriver och framför allt uppskattas av våra kunder.


2014-12-05

Frukostmöten

Vi på Wiccon nätverkar en hel del, vi pratar med många olika företag och håller tummarna för att vi gör ett gott intryck så att nästa gång företagen behöver något som vi kan hjälpa till med har de en rak och tydlig bild av vad vi gör och hur vi gör det.

 

Den här morgonen var det möte på Ricoh IT-partner som de flesta känner till eller hört talas om. Ricoh sponsrar normalt sett stora sportevenenemang. Jag hamnade vid samma bord som Huvudtränaren för Örebro Hockey. Kent Johansson.

Självklart hade man en hel del frågor då hockey är något av ett intresse.

Jag ska tillägga att ni som tittar på sport kanske vet att det svårt att hitta bilder/filmer på den här killen när han ler. Han ser sällan glad ut.

Som jag skrev i början, jag hoppas att när personer umgåtts med någon från Wiccon så är det ett positivt minne och om de behöver något som vi kan hjälpa till med så vet de vart vi finns.

 

Vi på Wiccon kanske inte alltid gör affärer när vi är på möten, men det verkar som att vi gör ett gott intryck och får den mest allvarlige att se glad ut.

/Andreas


2014-11-26

Kreativitet helt enkelt

Kreativitet är något som pumpar i alla utvecklares ådror, en medfödd övertygelse om att man löser problemet på bästa sätt.

 

En helt vanlig onsdag eftermiddag övergick en köttbullesmörgås, glögg med russin och mandel och lite pepparkakor över en lugn diskussion i... Julens första glögg faktiskt! Ja, vart var vi nu... Det övergick till tävling om vems pappersflygplan av diverse olika modeller som skulle flyga bäst. Lite finslipning senare hade vi flygplan som flög spikrakt många många meter. Tyvärr så vann inte jag (Andreas) så det blir en re-match...

 

ELLER... Helt klart värt att prova; vi bjuder in valfritt utvecklingsföretag i Örebro på en duell! Vi har tjuvtränat nu som ni förstår. Universitetet är välkomna de också!

 

Vi kan kalla det "Mad-meatballsandwich-ultimate-paper-airplane-developer-match"... Eller något som låter värt att vinna?

Ni får ursäkta fotots kvalitet(mobil), på bilden ser ni tre deltagare som är mycket fokuserade på att vinna.

 

GAME ON!


2014-11-06

Niklas Jonsson mot OS - Webbsidan är LIVE

Wiccon har levererat Niklas Jonsson nya webbsida under hösten och sakta men säkert börjat fylla den med relevant och förhoppningsvis intressant information.

Från webbsidan

Niklas började rida vid 5 års ålder på ponny och senare under ungdomstiden var han med i landslagstruppen. Som 19-åring hade han en riktigt bra och lovande häst som han tyvärr blev av med. Men framgångarna gav Niklas mersmak, han bestämde sig för att satsa ordentligt på ridningen. Niklas sålde av de tävlingshästar han hade kvar och pengarna gick till att betäcka de avelsston som fanns hemma på gården med bra hingstar. Han åkte till Belgien i ett år för att jobba och få mer erfarenhet om hästar och ridning. Väl hemma bestämde han att det var hästar han ville jobba med. Då började jobbet med att bygga en hästanläggning på Törsjö gård och starta ett utbildningsstall. I början var verksamheten mer inriktad mot utbildning av häst och ryttare. Succesivt styrdes inriktningen mer mot tävling. 2006 fick han det internationella genombrottet och blev återigen en ryttare för det svenska landslaget med starter i WC och nationshoppningar.

Gå in på webbsidan och läs mer information om Niklas och hans väg till eliten.


2014-11-02

Säker hantering i molnet

Nya tider kräver nya system

Vi har under det senaste året utvecklat, driftat och underhållit ett system för Arbetscoachen som primärt är en leverantör av arbetsförmedlingstjänster. De senare åren har kraven på de kompletterande aktörerna ökat i takt med ökad mediabevakning med mera. Det tydligaste är krav på hur tjänsterna skall levereras och vilka verktyg man får/skall använda. Nu levererar vi version 2.0.

Vi har tidigare pratat varmt om hur system med enkla medel kan komplettera verksamheter och säkra upp sysslor samt sänka kostnader för administration. Arbetscoachen levererar sina tjänster på flera orter i Sverige och har ett behov av att samtliga orter skall jobba likadant. Ur ett systemperspektiv ställs även stora krav på dokumentsäkerhet, krypterad information och små smarta lösningar vid inaktivitet för länge måste du ange ditt lösenord igen.

Uppdraget

Vi skall ha ett molnbaserat system som kontrollerar alla dina konsulter, orter, deltagare, AF handläggare, rapporter, dokument, upphandlingar och samtliga möten som genomförs. Allt i säkert förvar. 

Allt nämnt ovan har vi bakat in i ett system byggt på MVC .NET med bootstrap i front-end. Ett administrationstema köptes online, snyggt och prydligt förstås. Vi på Wiccon programmerade i ordning samtliga funktioner och bakade in lite "extra funktionalitet" baserat på några avtal vi fått tagit del av. Vi såg en möjlighet att hjälpa konsulterna med en uppgift som tog på tok för mycket tid i anspråk. Vi utvecklade en närvaro-kontroll i systemet vilket skall hjälpa både aktören och de som söker jobb att med enkla medel visa att de vart närvarande och gjort sina uppgifter. På så sätt minskar administrationen för alla inblandade. Vi passade även på att göra systemet anpassat för plattor/mobiler då möten kanske inte alltid sker framför en dator.

Resultatet

Vi har ett system som påminner konsulterna om att rapportera, håller koll på närvaro och händelser. Sammanställer allt i snygga dokument. Huvudkontoret laddar enkelt upp sin egen verktygslåda med alla uppgifter och dokument enligt Arbetsförmedlingens krav enligt rätt grafiska profil. 

Ekonomi: Att administrera ETT uppdrag på valfri ort med allt vad det innebär kostar i regel 80 % mindre i systemet än att jobba på det gamla sättet med dokument över mail och kalenderlösningar. Om en konsult skulle sluta eller bli sjuk kan enkelt en ersättare eller vikarie ta över temporärt genom begränsade rättigheter till de deltagare som behöver dennes hjälp. I version 2.0 av systemet kommer vi se ökad kontroll, snyggare utseende, digital närvarokontroll och en bättre mobilitet.


2014-10-28

Snart säsong för praktik

Snart är vårterminen här, under åren har vi på Wiccon tagit emot studenter som gör sina EX-jobb, blivande systemutvecklare som gör sin SUP-termin och inför den här terminen så får vi ansökningar får andra grenar inom universitetsvärlden än de traditionella Ingenjör/Systemvetenskapliga linjerna. 

Vad har vi lärt oss av tidigare år i ett litet team som tar emot dessa unga blivande talanger? -MASSOR!... Det absolut viktigaste är att ha en plan och genomföra den grundligt, något som vi varje säsong utvärderar och förfinar. (Ibland kan det gå åt skogen också.)

I år har vi ansträngt oss lite extra, vi har redan börjat planera flera roliga projekt mot välgörenhetsorganisationer, mot icke vinstdrivande organisationer och organisationer som lever till stor del på statliga anslag. Det vill säga aktörer som behöver hjälp med små stödprogram, med kommunikation och ibland med sånt som är svårt att kategorisera.

Varför gör vi detta, det tar tid, kostar pengar och bryter fokus? - NEJ, tvärt om. Vart skulle vi annars hitta våra framtida medarbetare på en hårt konkurrensutsatt marknad? Vi själva måste hålla oss på tå och oftast kommer dessa unga talanger med ny härlig kunskap och kanske lär oss något nytt. Speciellt nu bland de som söker för andra kringliggande* områden som kan bidra till att stärka våra produkter vi levererar. 

Det vi vill ha sagt är att om du studerar och söker praktik, ex-jobb, SUP eller projekt inom systemutveckling eller webb-sfären ska självklart presentera dig för Wiccon och se om nästa år är just ditt år! Maila: fatpenguin@wiccon.se

* Kringliggande: ekonomi, kommunikation, sälj, design.


2014-10-07

Promotionbåten

Söndag och måndag, dagar av lokalt nätverkande. Över 1000 företagare ger sig ut på havet och minglar, nätverkar och kör många korta men effektiva möten.



Wiccon var närvarande och höll fanan högt gällande Webb- & Systemutveckling. Vi märkte snabbt att vi var nästan ensamma i den rollen på båten. I övrigt var det en hel del olika bolag, stora som små.



Egentligen har vi hur mycket som helst att skriva, men för att hålla en lång historia kort så förmedlar vi helt enkelt en viktig poäng. Nätverka! Det är kul, det bryter av vardagen och gör man det rätt så slutar det snart med att du gör affärer med bekanta som du litar på!


2014-09-16

Umbraco Konferens Frankfurt 2014

Manny has chosen to write it in english due to the international audience visiting the Swedish version of this site.

Start

It is very important for a developer to attend different programming events. Wiccon has always been very positive to gain and share the knowledge.

This kind of learning events have a very positive effect on developer’s knowledge and confidence.
I learn a lot from these events as you get the chance to talk and write the code together with other experienced developers and  you exchange the ideas to work smarter and more productive.

Last month I have had a chance to go to Frankfurt, Germany for a great Umbraco conference called “umbOktoberfest”, the biggest Umbraco conference in Germany organized by byte5.

It was a one day event and there were many good sessions based on lectures, demos and of course the best of all the coding sessions. Speakers were from England, Sweden, Denmark, Holland and Germany. It was great to see different approaches to build complex websites on top of Umbraco.

Everyone at the conference was super friendly and sharing the ideas and the knowledge was at its best. And how can we forget to have fun when we learn hard the whole day, thanks to byte5 who arranged a tram party for the umbracians to enjoy the Frankfurt ride.


2014-09-03

Live at Heart - Rivstart!

Webb som klarar av det mesta verkar det som; som även matar en app med information!

 

Vi har skalat upp Azure-hostingen åtskilliga gånger med många tusentals unika besökare som streamar musik både genom app och direkt över webbplatsen. Appen hade över 1000 nedladdningar första 24 timmarna samt att sidan har haft 5 500 besökare den här veckan med 30 500 pageviews. Det intressanta är att det toppar under några få timmar varje kväll. Men Azure står pall och levererar en snabb och smidig upplevelse för alla.

 

Den driftstörningen vi har sett är volymen som tillhandahåller musiken, det är tråkigt men bortsett från detta är det full fart!

 

Mer om Liveatheart då! Festivalen drar igång idag. Besök Liveatheart.se för mer information!


2014-08-25

7 sekunder att imponera

Vi tror att alla företag vill visa sig från sin bästa sida och självklart ge sina kunder en värdefull och presentabel första känsla efter ett besök. Sanning är att om första kontakten sker kan det vara för sent.

 

Statistik visar att 90 % besöker webbsidan innan de besöker den nya kunden/partnern/återförsäljaren på plats eller över telefon.

 

Yngre människor tar vid och jobbar på inköpsavdelningar, samma statistik visar att dessa yngre talanger aktivt undviker att ta kontakt med de företag med gamla och ouppdaterade webbsidor. Med andra ord, samtalet som skulle tagit plats för att skapa den första kontakten togs aldrig då personen fick en "dålig känsla" av webbsidan.

 

Ta kontakt så pratar vi om vad du kommunicerar med din sida och vad din nästa affärskontakt tror om dig långt innan ni träffas för första gången.

 

/Andreas


2014-08-14

Hemligt - Scchhhh!

Ett projekt, lite hemligt, fortfarande ej namngett officiellt.

Vi på Wiccon älskar utmaningar, vi älskar att hjälpa våra kunder att göra smartare affärer så väl lokalt som globalt.

Under några veckors tid har vi utvecklat ett system som har till syfte att överföra pengar snabbt, enkelt och billigt mellan ett 30 tal länder. Uppdraget innefattar finansiella system, avräkningsnotor, API kopplingar, kortbetalningar och flera språk riktat mot ca 30 länder. Det är så spännande då inget fanns när vi startade, det är ett helt nytt system som vi skissar på från scratch.

Steg 1:


Vi skissar på alla processer, alla nivåer av överföringar. Vi jobbar med VisualStudio och modelling projects, mycket enkelt för kunden att förstå och opponera på. Vi använder mer blyertspenna än de flesta förväntar sig av en webbbyrå. När alla processer från avsändare till mottagare är skissade på så kartlägger vi system, SSL-säkerhet och självklart bedömer vad vi vill arbeta med.

Steg 2:


Vi lägger upp projektet och arbetar från två håll samtidigt. Första processen är Mark-Up och designförslag som vi i realtid bollar med kunden genom en Agil arbetsmetod. Andra processen är uteslutande back-end MVC .NET och självklart Umbraco.

Steg 3:


Sen igår väver vi ihop back-end och front-end. Det är riktigt kul när vi planerat så grundligt från början att se hur projektet kommer samman precis som vi planerat det... Vilket, kan jag lova! Är något sällsynt inom de flesta branscher som levererar tjänster.

Fler steg:


Hemligt!

 

Vi vill passa på att höja och hissa planeringsverktygen i Visual Studio som gör det enklare för kunder att förstå vad vi tänker göra. Verktyg som gör det enkelt att plocka in en utomstående utvecklare.


2014-08-13

Säsongen börjar med Tormek

Nu börjar säsongen för Wiccon. Säsongen börjar med Tormek och deras nya webb samt system för ärendehantering gällande kundsupport. Vi toppar det med ett system för förlängda garantier och registrering av maskiner till deras nya ägare.

Säsongen fortsätter med er:

Dags att bygga ny hemsida?

Dags att hantera system och kanske uppdatera dem? - Se över system, mår de bra?

Eller effektivisera med ny funktionalitet... Ta kontakt med Wiccon så hjälper vi er att spara och tjäna via webben.


2014-07-30

Live at Heart - Örebro

Live at Heart är Live!

 

Live at Heart är Skandinaviens största musikevenemang och festival, i alla fall sett till antalet band på plats och konserter som spelas. Vi fick i uppdrag att ta hand om deras nya webbsida, utveckla den och nu underhålla den.

 

Vi utvecklade webbsidan i .NET, vi hostar på Azure och har tagit över bygget av ett bakomliggande system. Systemet har för avsikt att ta emot ansökningar, hantera artister och deras konton, hantera spelställen, material, vem som är ansvarig för vad och självklart hålla i bilder, musik och avtal.
Designen har tagits fram av Studio Solution i Örebro, vi fick mallar som vi senare har vidareutvecklat samt utökat med animationer. Självklart med stor känsla för grunden vi fick att stå på.

 

Besök webbsidan på Liveatheart.se för mer information om festivalen.


2014-07-10

Kortbetalningar online

För länge sen, förhistorisk tid räknat i IT-tid. Jag pratar om ända tillbaka till 2009 då vi hjälpte Lifts att komma igång med Certitrade som kortbetalningsleverantör. Vi behöll dem under 5 år genom organisationsbyte, ägarbyten och serverbyten.

 

Nu vart det tyvärr ett lite för stort hopp, vi bytte helt plattform och gick med PayPal för Lifts som precis fått en ny och fräsch WooCommerce under sig. När vi satte oss ner och funderade över samarbetet med Certitrade genom de stora förändringarna som faktiskt skett som 3 D secure validering och sånt har de alltid legat i framkant och när kortbedragare har provat att köpa varor har vi fått ett personligt samtal från dem som flaggat en viss utvald transaktion och varnat oss.

 

Allt detta för en månadsavgift på ca 200 kr.

 

Så Kortbetalning online, när det kommer till leverantörer. Det här blogginlägget är för att hissa, inte dissa; Certitrade i Uppsala. Webbutveckling går framåt, användandet har skiftat från stationära enheter till mobila och snart kommer mobila betalningar ta över mer och mer online precis som de gör på ditt lokala Willys eller McDonalds. System och framförallt systemutveckling går framåt, det var inte länge sen alla system var gråa och tråkiga. Idag kan de vara gråa och roliga genom gamification, eller snygg design och genomtänkt UX (User eXperience).

 

Det som består, det som inte ändrar på sig är transaktioner. Pengar från punkt A till punkt B... Säkerheten har höjts och komplexiteten i själva överföringarna har tilltagit något enormt... Men åter igen, utan betalningsfunktioner tjänar våra kunder inte pengar. Skulle de inte kunna tjäna pengar över internet skulle det helt enkelt vara många färre som behövde våra tjänster.

 

Så tack, fantastiska leverantörer som Certitrade för att ni helt enkelt bara har fungerat och hela tiden vart på tå!


2014-06-24

Nya Lifts är live på öppen källkod

Lifts säljer skor och sulor som gör dig längre. De har en produkt som lämpar sig till Converse och andra platta modeller. Dessa modeller är dåliga för fötterna och om barn och ungdomar använder platta skor kan de få led och knäproblem när de blir äldre. Allt löser man med en iläggssula på knappt 2 cm som simulerar en ordentlig sula.

 

Nu har vi gjort lite skamlös reklam om vår kund, besök deras webbsida www.Lifts.se, vi har jobbar med utveckling av denna Wordpress, WooCommerce och stilfulla webbsida.

 

Lifts jobbar traditionellt med få produkter, alltså litet lager och få artiklar. Det är alltså en utmaning i sig att få materialet som finns att räcka till. Som tur är så har vi bra material att arbeta med. Exempel är en reklamfilm som rullar i bakgrunden, urklippta bilder i situationer och självklart produktfoton från riktig fotograf.

 

Inte nog med detta, Lifts har genom att flytta över till Wiccon sänkt en serie stora och framförallt onödiga fasta kostnader.

Besök Lifts


2014-06-18

Utveckling och sommar, hur går det ihop?

Vi kommer ha semester primärt under vecka 28, 29 och 30. Under den här tiden finns vi som vanligt att få tag på, är det kritiska problem ser vi gärna att ni ringer oss. Annars finns vår vanliga mailadress support@wiccon.se.



Behöver du ha ett projekt utfört på kort notis är vi som vanligt utvecklingens SWAT-team när det gäller snabba insatser ring då direkt till mig, Andreas Wickberg.


2014-05-26

Team Treehouse

Team Treehouse är en online IT-lärningswebbsida. Deras kurser är indelade i inriktningar för olika yrken, t ex webbutvecklare och iOS-utvecklare. Man går igenom kurserna I en inriktning och låser upp svårare delar allt eftersom man klarat igenom dem. En kurs består av videor, frågeställningar och kodproblem man ska lösa. När man är klar med en inriktning är meningen att man ska känna sig bekväm I att kunna yrket.

Översikt av inriktningarna de erbjuder

 

Man ska ha kul när man lär sig, det hjälper mycket och I den andan så har dem skapat ett jungeltema med en grodmaskot och lite häftiga rekvisita I sina videor. Det bästa är dock att man samlar poäng och medaljer när man klarar av saker, vilket gör det beroendeframkallande. Vi har en inofficiell tävling på kontoret.

Exempel på medaljer

 

Hur hjälper detta oss på Wiccon?

I detta yrke så går utvecklingen snabbt. Ibland har vissa saker förändrats radikalt på bara ett par år så det är viktigt att förnya kunskaper, för att kunna ge ge våra kunder den bästa upplevelsen och en säkert produkt. Team Treehouse uppdaterar sitt material regelbundet så det är ett bra sätt att lära sig nya saker och att hålla sig uppdaterad.


2014-05-19

Uppnå Vision med Gamification

Finns det arbetssätt eller metoder för att dagligen arbeta med visionen, och därutöver vara konstruktiv med dess uppbyggnad?

 

Enligt Pareto principen så kommer 80 % av dina resultat normalt från 20 % av dina ansträngningar, medan 80 % av dina ansträngningar producerar endast 20 % av dina resultat. Utav samtliga arbetsuppgifter du har på en dag är cirka 20 % de viktiga som bidrar till verksamheten.

Identifiera vilka arbetsuppgifter som är viktigast och som ger mest till verksamheten och dina kollegor. Jobba sen på att spendera 80 % av din tid till att göra de 20 % som verkligen betyder något. Så ökar du produktiviteten 4 gånger eftersom du lägger 4 gånger mer tid på det som spelar roll. Använd dig sen av de resterande 20 % av din tid att göra något som gör dig och dina medarbetare lyckliga.

 

Detta kan givetvis implementeras både i verksamheten och i privatlivet. Känslor har även de stort genomslag i uppbyggandet av den gemensamma visionen, och dessutom så stärker den kommunikationen. Orden som du och alla andra använder beskriver era upplevelser. De skapar även en klarhet och ärlighet i den gemensamma kommunikationen. Ersätt gärna svaga och "lagom" ord som t.ex. ”ogillar” med mer laddade ord som ”avskyr eller till och med hatar”. Likaså kan du öka din nivå av glädje genom att ersätta svaga fraser med starka fraser, som t.ex. "jag känner mig fantastisk” i stället för "jag är väl ok "

 

På Wiccon går vi in i er verksamhet och analyserar flöden, dessa flöden översätter vi till faktiska arbetssysslor och separerar de produktiva sysslorna från de som inte är det. Detta gör vi enligt er vision och mission så att vi värderar sysslorna efter just er kultur samt angreppssätt ut mot marknaden.

 

Syftet med denna analys, även kallat Discoveryfas är att generera tydliga linjer mellan produktiva sysslor, nödvändiga sysslor, mindre nödvändiga sysslor och onödiga sysslor. Vi hjälper era medarbetare att jobba med starkare ord och vara genuint och mätbart fantastiska genom att skapa system som belönar individerna i sitt dagliga arbete när de gör bra insatser som bidrar till organisationen som helhet.

 

Detta kallas för gamification och syftar till att användarna inom er organisation ska bli motiverade till att sälja mer, ta fler kontakter, göra fler uppföljningar eller helt enkelt producera mer av det som är mest lönsamt för organisationen. Olika faktorer är olika viktiga beroende på vad för slags tjänst eller produkt ni säljer. Detta ger inte bara ledningen utan även samtliga medarbetare en bra insyn i hur organisationen presterar och hur varje individ bidrar.

 

Vi kopplar nu tillbaka till vårt inlägg, "teasern" som vi publicerade förra veckan. "To do the right things, or to do things right?"... Vi säger så här, gör båda och få svart på vitt att så är fallet.


2014-05-15

Vision med rätt kommunikation.

”To do things right or to do the right things” är ett uttryck från Peter Drucker. Det representerar två olika sätt att se på effektivitet. ”Att göra saker rätt”, att med liten insats av resurser åstadkomma ett givet resultat, är en fråga om produktivitet, den effektivitet som är i fokus i rationaliseringsarbetet.

”Att göra rätt saker” är en annan form av effektivitet. Vad som är rätt och fel, väsentligt och oväsentligt är en fråga om värderingar, om vilka mål man har. De uppgifter, som bäst bidrar till målen,är mera ”rätt” än de som bidrar i mindre utsträckning. Denna form av effektivitet kallas kvalitet.


2014-05-12

Umbraco - Utbildning och Certifiering

Umbraco är ett fullt utrustat innehållshanteringssystem också känt som CMS (Content Management System). Det är öppen källcode och med stor flexibilitet. Det är enkelt att köra allt från små kampanjsidor till stora komplexa applikationer.

Jag (Manny) har jobbat med Umbraco i 18 månader nu och förra månaden bestämde vi oss för att skicka mig på Umbraco certifiering. Anledningen var enkel, vi vill vara bäst på det vi gör  här på Wiccon och få ett intyg på att det vi gör, görs på rätt sätt.

Jag medverkade på Umbraco Level 2 utbildningen andra veckan i april i Stockholm. Level 2 utbildningen är den avancerade för backend-utvecklare som har till syfte att ge utvecklare den senaste kunskapen om funktioner, implementationer och integrationer. Allt för att vi skall kunna skapa tilltalande och unika webbsidor/applikationer som verkligen imponerar.

Att medverka på utbildningen var fantastiskt då jag fick möjligheten att lära från en erfaren Umbraco instruktör som är aktiv i Umbraco samhället. Det var även trevligt att lära känna andra utvecklare som var där för att certifiera sig, det är trots allt socialt och trevligt att vara där. Vi fick göra en hel del praktiska övningar på plats som jag ansåg var ett stort plus med utbildningen, med andra ord inte bara teori. Vi kodade en hel del och delade kunskap mellan varandra, då mellan utvecklare från en serie olika företag av olika storlekar från olika delar av Sverige. Allt för att vi som individer på hemmaplan ska kunna producera fram organiserade strukturer lättare och snabbare. (Billigare för kunden.)

Utbildningen pågick i två hela dagar, första dagen fick vi samtligt material och genomgång av alla avancerade koncept men också trix som finns att tillgå i Umbraco. Allt till max så vi kunde avsluta våra kod-övningar på bästa sätt.

Andra dagen av utbildning hade vi ett liknande schema och vid slutet av dagen hade vi en online-tenta för att bevisa att vi förstått allting under utbildningen och kunde applicera det i verkligheten. Även att jag arbetat med Umbraco i 1,5 år var jag lite nervös över frågorna; till slut var jag klar och nedan ser ni ett foto på hur det gick för mig:

Så, nu är jag en Umbracocertifierad utvecklare och jag är stolt över det. Att medverka på utbildningen var riktigt bra och vi lärde oss massvis med nya saker. Bästa av allt var att mat och tilltugg var precis det man förväntat sig av ett välplanerat och genomtänkt evenemang.


2014-04-02

Visionorienterad arbetsplats

Det är väldigt viktigt att koppla företagets vision och det dagliga arbetet, allt från en enkel  förståelse till en sofistikerad medvetenhet för den fulla effekten av tänkande och agerande. Förmågan att tänka och arbeta i stora drag, med nöjdheten och lojalitet hos kunderna som mål är nyckeln.

Strategisk inriktning är fokus på den stora bilden, en definition av företagets framtida inriktning.

Vi följer kundorienterad processhanteringsstrategi för att leverera en produkt/tjänst som överträffar kundens förväntningar. Man ska komma ihåg att kunden är den mest värdefulla tillgången för ett företag och med det i åtanke, arbetar vi enligt en vision som bygger på en rad smarta processer. Dessa är lätta att förstå och greppa för hela teamet och kunden.

Viral marknadsföring är något som alltid välkomnas. Är det inte bra att dina kunder rekommenderar dig till andra målgrupper? Tänk dig, om du får bättre resultat än förväntat från din leverantör, skulle du inte rekommendera den leverantören till andra? Naturligtvis skulle du och detta kallas för att vara en ambassadör.  Samma sak gäller för dina kunder och om de är nöjda så kommer de att bli dina ambassadörer.

För att nå visionen av ytterst kundtillfredsställelse måste man ha ett uppdrag för varje arbetsuppgift varje vardag. För att följa den kundorienterade processhanteringsstrategin, kontinuerlig kommunikation inom företaget och för att se till att allt går enligt plan så måste vi också genomföra ständiga förbättringar.

Detta är säkerligen ett brett ämne som kan avhandlas i böcker men kort sagt en vision på ett företag är en stor mängd sysslor och arbetsuppgifter som utförs på daglig basis för att säkerställa kvaliteten på dina produkter och tjänster.


2014-02-12

Kostnadseffektiv och enkel webb med Windows Azure

Det är viktigt att dimensionera sin driftslösning korrekt. Man vill ha tillräckliga resurser för att servera sin sajt till alla besökare på ett snabbt och tillförlitligt sätt. Men man vill inte förköpa sig och betala för mycket. Men hur mycket är då ”tillräckligt”?

Det är här den fina uppfinningen som går under beteckningen ”molnet” kommer in. I dagens bloggpost tas Windows Azure som exempel men det finns så klart andra leverantörer som har motsvarande eller liknande tjänster att erbjuda.

På Azure kan man hyra virtuella servrar. Man kan också hyra bara plats för sin (enkla eller komplicerade) webblösning utan att för den saken skulle behöva befatta sig ingående med saker som t.ex. det underliggande operativsystemet eller databashanterare vilket borgar för mindre lanserings-/underhållskostnad. Det är också enkelt att med ett par musklick justera kraften som serverar webbplatsen. Och det justeras på några sekunder. Man kan om man vill schemalägga justeringar av kraften eller låta den självjusteras baserat på mätningar av det aktuella utnyttjandet för stunden.

Betalningen på Azure beräknas per timme av utnyttjande. Det låter kanske inte så användbart om man tänker sig att ens webbplats ska vara uppe dygnet runt. Året runt. Men faktum är att många webbsajter inte har sina besökare jämnt utspridda på dygnets alla timmar och veckans alla dagar. Och det är här kombinationen med timpris samt enkel justering av önskad prestanda kommer in.

Ett tänkbart enkelt scenario är att man schemalägger för mindre kraft under kvällar och helger men ökar på under kontorstid. Det är då dina kunder är aktiva.

Eller om din webbplats skulle råka nämnas och länkas av en stor sajt medan du är i skidbacken eller på golfbanan? Inga problem, sajten känner av detta och växer själv automatiskt när besökarantalet ökar.

Ett tredje scenario är att man jobbar med att anordna en större konferens:

  • Före konferensen ska sajten informera om schema och ta emot anmälningar i ett halvårs tid.
  • Under konferensen ska sajten vara till stöd för de som närvarar samt strömma livevideo till de som följer eventet från annan ort.
  • Efter konferensen ska informationsmaterial samt inspelade seminarier bevaras för referens.

Hur ser då trafiken ut på denna sajt? Med stor sannolikhet har man ganska lite trafik under informations-fasen. Under själva konferensen är trycket på webbplatsen hård. Det är många som vill följa med även om dom inte kan närvara på plats. Efter konferensen kommer sporadiska besök för att i efterhand ta del av materialet.

Då passar det bra att köra på halvfart under informations-fasen men under veckan som konferensen pågår skalar man ut till att använda flera servrar för att möta det intensiva behovet. När konferensen avslutats går man ner på kvarts eller halvfart igen.

Det låter rätt dumt då att ha tecknat ett fast 12-månaders avtal, eller hur?


2014-01-28

XFBall är här!

Mycket blod, svett och tårar har gått åt under jobbet med en social sajt för innebandy. Vi är stolta över att berätta att XFBall.com är släppt efter nästan ett års slit! Wiccon har varit ansvariga för produktionen av både design och kod i projektet. Vi överdriver inte när vi säger att detta är vårt mest avancerade projekt så här långt.

Vi hoppas att communityt blir en succé så vi får möjligheten att jobba vidare med projektet.

Här nedan ser du ett exempel på vad du kan skapa och dela genom communityt.


2014-01-22

Wiccon tar Niklas Jonsson till OS i Rio 2016!

Vem är då Niklas Jonsson undrar ni? Jo, Niklas är en fantastiskt duktig hästhoppare med rötter i Örebro och är framgångsrik både i Sverige och Europa.

Men vägen dit var inte självklar. Då Niklas inte har haft de ekonomiska förutsättningarna för sporten så har han gjort allt från scratch. Byggt stall och ridhus samt fött upp sina egna hästar som han sedan tränat upp succesivt genom åren. Allt för att lyckas inom sporten.

Vid cirka 30-års ålder blev han antagen i landslaget.

För ett år sedan poppade en klassisk fråga upp i hans huvud, som den alltid gör hos en trägen tävlingsmänniska; ska jag känna mig nöjd nu eller vill jag nå ännu högre mål? Det var då han bestämde sig för att nå hela vägen till Rio och sommar-OS 2016.

Då Niklas behöver all uppbackning han kan få för att nå de sponsorer som krävs så hoppar Wiccon in med en hjälpande hand. Vi kommer att hjälpa till att skapa varumärket ”Niklas Jonsson” och lyfta in honom i OS-truppen. Kommer vi att lyckas?

Bra fråga, följ med oss på resan genom att följa våra uppdateringar.


2014-01-16

Recension på Macbooks iBend

Jonas fick uppdraget att recensera den nya funktionen i Macbook Pro, iBend. iBend gör datorn mer flexibel och medför att den får plats i nästan alla väskor. Allt du behöver göra för att låsa upp funktionen är den dyraste versionen av Macbook Pro, samt en bil. Sedan är det bara full fart framåt (bakåt).


2014-01-10

Vårt nya hem på webben

Wiccon har gått igenom en hel del förändringar den senaste tiden och den här nya sajten är en symbol för vart vi vill och vart vi är påväg.

För ungefär ett år sedan hade Wiccon fem medarbetare och lika många affärsområden. Det var som en tonåring som inte riktigt visste vad den skulle bli när den växte upp. Det senaste året har vi tagit examen, flyttat hemifrån och äntligen räknat ut vad vi vill. Vi har bestämt att vi vill skapa vackra och funktionella saker med det huvudsakliga fokuset på webben. Man ska göra det man tycker är roligt, eftersom det är det du kommer bli bäst på.

 

Det här är Wiccons nya hem. Det gamla var OK, men vi kände inte riktigt att vi hörde hemma. Vi älskar att hjälpa andra kommunicera, därför måste vi kommunicera att vi kan kommunicera. Förstår du?

I den här bloggen kommer vi skriva om allt från de nya sakerna vi är oss till vardagliga saker. I kommande inlägg kommer vi ge dig en guidad rundtur om våra tankar kring grunden och dekorationerna på vår nya sajt.

Hur som helst. Du är hjärtligt välkommen in i vårt nya hem, vi hoppas att du kommer trivas. Känn dig som hemma och undersök så mycket du vill.