Skriverier

RSS
  • Andreas Wickberg

2017 avslutades med att välkomna halva Appends team så Wiccon växte både till antalet anställda men också med kunder. Men vad hände innan?

Under 2017 har vi sett en av våra start-ups vi byggt passera en kvarts miljard i värdering som växt till sig så pass att de nu snart står helt på egna ben. Wiccon själva kan bravera med att ha en ökad omsättning helt i linje med budget som satts upp. Att få upp resultatet över det röda har arbetats på under hela året med gott utfall.

Vi har helt ändrat vår fakturering både för inkommande och utgående fakturor, inkl. lönesystem men också hur ekonomi hanteras generellt. Våra kunder har helt plötsligt fått nytt utseende på t ex sina fakturor och kanske läser den här texten för att se vad som händer.
-Det är lugnt, vi har ändrat.

I teamet som vi får in kommer även en senior lagdirigent med, Hans Grönberg. Han kommer ha ett ansvar för att hålla våra leveranser på absolut högsta nivå.

Vi önskar er alla en utvecklande fortsättning och nördigt 2018!


  • Andreas Wickberg

Wiccon köper upp Append efter att Append har tyngts och blivit konkursmässiga. Wiccon köper Append och låter tre specialistkompetenser så som senior systemutvecklare, iOS utvecklare och Android utvecklare komma över till Wiccon.

I förvärvet går Wiccon in och tar ansvar för samtliga påbörjade projekt och kundrelationer men också relationer med personal med mera.

Vi ger nyheter kontinuerligt på vår facebooksida Gå till facebook om förvärvet och övergången. Samtliga kunder har blivit kontaktade och nyckelpersonerna som jobbat på projekten går nu över till Wiccon och/eller får ta del av Wiccons befintliga team.

Wiccon kommer nu erbjuda full svit av appar likväl hybrid som Native apputveckling med ett mer erfaret utvecklingsteam. Append är inte okända för Wiccon, de har vart Wiccons leverantörer till dags datum och levererat mycket goda tjänster. Skillnaden är att vi nu sitter under samma tak.

Vi möter 2018 med öppna armar, välkommen att ta kontakt med Wiccon, nu ännu starkare!


  • Andreas Wickberg

Som ni säkert vet är GDPR på ingång, det här betyder att ALLA gamla system hela vägen ner till data sparat på papper faller under den nya förordningen. Det är stort och brett och det finns många vägar att gå.

När det kommer till just system och dess infrastrukturförändringar som kan behöva utvecklas är Wiccon ett bra val, ta kontakt med oss gällande detta EU-direktiv som få har koll på.

GDPR är en förordning från EU som träder i kraft för samtliga företag som jobbar inom EU eller verkar med EU som marknad även om företaget befinner sig utanför. GDPR är till för att skydda integritet och personuppgifter. Den tar över efter PUL, men är inte högre i rang än t ex finansiella handlingar som det är lag på att spara.

Wiccons insats är först och främst en djupdykning i era system för att analysera vad ni spar på idag, vi tittar alltså inte på datan utan på datastrukturen och föreslår därefter en utvecklingsinsats så ni är "på den säkra sidan".


  • Andreas Wickberg

Senaste på Wiccon är att vår verksamhet koncentreras mot finansiell teknologi och integrationer rörande bank, internationella betalningar och sofistikerade splits av pengaflöden i realtid... Ja... Det där lät tungt så låt oss bryta ner det lite.

Första exemplet kan vara ett stort bryggeri som tagit fram en ny dryck. De vill ge ut gratis prover på barer runt om på planeten. Alla barer checker in alla gratis prover de lämnar ut och bryggeriet kan i en enda betalning oavsett valuta ersätta gratisprover till hundratals barer på en gång.

Exempel två kan vara en av de traditionella pengaöverföringsaktörerna vi ser runt om. Då pengar har nya vägar att gå vill många av dessa lägga till integrationer mot t ex Swish. Det finns liknande aktörer runt om i världen likt Swish och i dagsläget är det dessa integrationer flest företag runt om i världen ber Wiccon om både för att kunna ta betalt och ge betalt. 

Tredje exemplet kan vara onlinebetting och deras betalningskanaler, att kunna ta emot och skicka pengar snabbt oavsett länder man handlar i. Allt fler säljargument går mot att aldrig låsa ner pengar för sina consumenter.

En annan allt vanligare förfrågan vi får och bygger med jämna mellanrum är plattformar där vi splittar betalningar. Det kan vara allt från en agentur till en sida som förmedlar mat på internet med utkörning. Huvudsaken är att vi splittar betalningarna i realtid, med andra ord sitter ingen av aktörerna på hela beloppet efter betalning.

Det här singlar självklart inte bort en vanlig webbshop. DIBS är ett bra exempel på en aktör våra kunder använder dagligen från den enklaste webbshoppen till det tyngsta systemet.


  • Andreas Wickberg

Vilken vår det har vart i utvecklingsbranschen, kanske mest internationellt och inte så mycket i Sverige.
-I Sverige har Wiccon kunder som Happynest, vår bank-transaktions kund och Tvättgruppen i Sverige AB som frontat mest tid tillsammans med ett stort SBA projekt. Väldigt hög teknisk utmaning på dessa vilket är riktigt roligt.

En vårsäsong där systemen stått längst fram och inte det grafiska, vi märker av att det huggs personal också vilket börjar påverka vår omgivning. Även i små städer blir det nästintill kannibalism kring rätt medarbetare, det måste vi åtgärda som samhälle eller kanske också som bransch? -Hoppas våra kollegor i branschen känner likadant och undviker fula taktiker.

Vi önskar alla en fortsatt trevlig vår, och om du som läser detta har några vänner du vill rekommendera till Wiccon så säg åt dem att söka omedelbart.