Projekt & klienter

Sammanfattning

Niklas Jonsson är en framgångsrik ryttare i både Sverige och Europa. Utan ekonomiska förutsättningar har han tagit sig upp till toppen och byggt upp eget stall och ridhus, samt fött upp egna hästar på Torsjö gård utanför Örebro. Under 2013 satte han målet att nå hela vägen till sommar-OS i Rio de Janeiro i Brasilien år 2016. Men för att komma dit behövs sponsorer och support. Niklas och Wiccons VD och projektledare, Andreas Wickberg, känner varandra sedan tidigare och när Niklas i januari 2014 behövde hjälp med att bygga sitt personliga varumärke valde han att vända sig till oss på Wiccon. Vi byggde en webbplats där Niklas på egen hand kan hålla allmänheten och aktuella/potentiella sponsorer uppdaterade om sin satsning. Logotypen togs fram av Art Director Jonas Norén, vid tillfället anställd hos oss på Wiccon, numera frilansare. Vi hoppas att en webbnärvaro tillsammans med ett personligt varumärke kan främja Niklas väg mot målet i Rio och önskar honom varmt lycka till.

Niklas Jonsson

Utmaning

Med sin satsning på OS behövde Niklas bli mer synlig och skapa ett personligt varumärke av sig själv och sina idrottsprestationer. Niklas står ut i sin bransch med sin “underdog”-bakgrund där han ensam tagit sig dit han är idag - en historia värd att uppmärksamma. Niklas behövde även skapa närvaro på internet via en egen hemsida och sociala medier för att på så sätt kunna hålla potentiella sponsorer och övriga aktörer uppdaterade.

Lösning

Vi kontakade Ulf Hjelting på tidningsförlaget HKM med frågan om han ville belysa Niklas fantastiska historia. Det ville han och resultatet blev ett fullt uppslag om Niklas väg mot toppen. Jonas Norén tog fram den nya logotypen och vi byggde en hemsida i WordPress. Plattformen passade de ändamål som tagits fram för hemsidan - att den skulle fungera informativt, integrera sociala medier, samt ha pressmaterial.

Resultat

Niklas har idag en responsiv webbplats, där journalister och sponsorer enkelt kan få fram bilder och information. Han har även ett mer sammanhängande informationsflöde i sociala medier som i sin tur automatiskt integreras på hans hemsida.

Det första steget

För oss är kontakt alltid första steget. Bryta isen om man säger så, lämna namn och nummer i kontaktformuläret så ringer vi upp dig så snart som möjligt oavsett om det är att bolla en ide eller ta reda på vad ett projekt kan kosta den dagen det är dags att bygga om.