Skriverier

RSS
  • Andreas Wickberg

Senaste på Wiccon är att vår verksamhet koncentreras mot finansiell teknologi och integrationer rörande bank, internationella betalningar och sofistikerade splits av pengaflöden i realtid... Ja... Det där lät tungt så låt oss bryta ner det lite.

Första exemplet kan vara ett stort bryggeri som tagit fram en ny dryck. De vill ge ut gratis prover på barer runt om på planeten. Alla barer checker in alla gratis prover de lämnar ut och bryggeriet kan i en enda betalning oavsett valuta ersätta gratisprover till hundratals barer på en gång.

Exempel två kan vara en av de traditionella pengaöverföringsaktörerna vi ser runt om. Då pengar har nya vägar att gå vill många av dessa lägga till integrationer mot t ex Swish. Det finns liknande aktörer runt om i världen likt Swish och i dagsläget är det dessa integrationer flest företag runt om i världen ber Wiccon om både för att kunna ta betalt och ge betalt. 

Tredje exemplet kan vara onlinebetting och deras betalningskanaler, att kunna ta emot och skicka pengar snabbt oavsett länder man handlar i. Allt fler säljargument går mot att aldrig låsa ner pengar för sina consumenter.

En annan allt vanligare förfrågan vi får och bygger med jämna mellanrum är plattformar där vi splittar betalningar. Det kan vara allt från en agentur till en sida som förmedlar mat på internet med utkörning. Huvudsaken är att vi splittar betalningarna i realtid, med andra ord sitter ingen av aktörerna på hela beloppet efter betalning.

Det här singlar självklart inte bort en vanlig webbshop. DIBS är ett bra exempel på en aktör våra kunder använder dagligen från den enklaste webbshoppen till det tyngsta systemet.


  • Andreas Wickberg

"The Nest by HappyNest".
Ibland stöter vi på företag som det går undan för, alltså allt händer snabbt i en kontrollerad process. HappyNest är ett sånt företag, ursäkta puckelnotationen på företagsnamnet.
happynest_blomus
HappyNest är ett företag som från enkel agentur tagit steget upp till att driva flera större europeiska varumärken på den svenska marknaden med en helt sinnessjuk tillväxt och ökning av försäljning. Det är såna företagare vi alla borde se upp till, för att inte snacka om hjältarna inom bolaget som sliter hårt för att denna tillväxt ska bli mer än ett mål, EN VERKLIGHET!

Wiccon har tagit fram deras nya webbsida och jobbar nu med deras helintegrerade projekt "The Nest". När företag växer kraftigt som HappyNest gäller det att infrastrukturen hänger med. Tillsammans med Wiccon strävar vi nu efter att kunna sy ihop infrastruktur av årsmodell 2017 med allt vad gäller ärendehantering, CRM och orderflöden till plocklager och fabriker. HappyNest säljer nämligen inte själva, det är närmare 500 butiker som säljer deras produkter och en handfull webbshoppar.

HappyNest, hur känner man igen HappyNest... Well... Som vi säger, ni har säkert alla sett de där fjäderlamporna i tidningar och i inredningsprogram. Vem har missat dem? Det är något av en signaturprodukt från HappyNests ena varumärke som heter VITA Copenhagen.
vitacopenhagen 
Samarbetet har pågått sen årsskiftet och förhoppningsvis fortsätter det i många många år...

(Läs mer om lampan)


  • Andreas Wickberg

Wiccon och AppSpotr, vilken resa kan man säga. Vi vart kompisar på den längsta av omvägar, under de senaste åren har vi sett flera versioner av deras plattform. Hjälpts åt med feedback, avlastat varandra och haft genuint roligt på diverse event.

För ett år sen rätt så exakt, årsskiftet 15/16 vart det allvar på riktigt och vi började dela kunder och kunskap. Det har vart otroligt roligt och vi vet att det bara är början, nu drar resan igång på riktigt.

2016-12-19 vart de noterade på börsen och hade sin första handelsdag som slutade med plus, de vart dagens mest handlade aktie och som mest låg de 50 % plus. Det är inte illa, vi vet självklart att det brukar storma lite upp och ner i början.

AppSpotr körde hårt på "Game Changer" som begrepp under noteringsfesten, det fantastiska här är att det ligger mycket i det. Det är inte bara en till spelare på AppMarknaden, vi som "kan det här med data" känner till Wordpress och hur den etablerat sig som CMS just för att det är lättarbetat. Appar är bra mycket mer komplexa och allt runtomkring är ännu mer så. AppSpotr löser det här problemet och har gått ifrån några ynka tusen användare till att passera 200 000 användare under fjärde kvartalet 2016. GAME CHANGER! Det här är bara början!

Vi som jobbar med start-ups och bygger mycket tjänster i tidigt skede, allt från banktjänster till annat som är fantastiskt och skalbart ser många underliggande "ess i rockärmen" med AppSpotr över tid. Nu böjar även Wiccons arbete på riktigt med AppSpotr, alltså inte bara producera speciella lösningar för kunder. (Det också förstås!)

Sverige har en ny världsaktör! Grattis AppSpotr, 10 år senare och fruktansvärt mycket pengar investerade blir det åka av på riktigt!


  • Andreas Wickberg

Under större delen av 2016 har vi jobbat på ett system på uppdrag av Tvättgruppen i Sverige AB. Systemet har en del traditionella funktioner som grundläggande CRM och orderhantering, men sen finns det en QR-kod/RFID del som tillhandahåller funktioner för kontroll av personliga plagg. Det är vad dagens inlägg kommer handla om.

Utmaningen var en industri med 300 anställda, alla anställda har ett par uppsättningar med kläder och dessa i sin tur måste kontrolleras ner på en sån detaljnivå att vi måste veta vart kläderna befinner sig i realtid, hur många gånger de tvättats och att rätt människa med ett passerkort kan checka ut sina kläder.
Lösningen är att vi har QR-koder och RFID-chipp på samtliga klädesplagg, alltså ca 3000 plagg som installeras av Tvätteriet. Alla dessa paras sen ihop med ett anställnings-ID. Alla kläderna passerar sen ungefär 12 kontrollstationer under en cirkulationscykel, alltså ett varv från tvättmaskin till tvättmaskin.
När ett plagg är tvättat så sorteras det i olika vagnar på tvätteriet som ska skickas till industrikunden. Plaggen checkas ut från Tvätteriet genom att vagnarna åker igenom ett kabinett med antenner som läser alla Chipp. Väl på plats hos kunden tar Tvätteriets personal och går igenom alla plagg som blivit sorterade och distribuerar dessa till en stor skåplösning som ser ut som bankfack fast med Panel-PC monterad på. Här registreras plaggen som mottagna ute hos kund, dessa skåp är sen konfigurerade att fungera tillsammans med passerkort som alla anställda bär med sig. Det är så de hämtar kläderna. När de är smutsiga finns det en väldigt avancerad smutskorg som även den har antenner i sig som märker när de anställda slänger in sin smutstvätt.

Det här vi har pratat om nu är bara toppen på isberget, det är full kontroll och klädsvinnet är nästintill noll! Industrin har full kontroll och "hör och häpna" det här är inte dyrare för slutkund eftersom all avräkning sker med dessa antenner.

Vi på Wiccon hade inte en aning om att ren tvätt kunde vara så engagerande! Det är otroligt roligt att jobba med projekt som skiljer sig lite från vad vi normalt sett gör om dagarna!


  • Andreas Wickberg

Som tidigare skrivet har vi ett CCM system som står för "City Core Management", systemet håller i en rad funktioner och strukturer för konton, kunder, statistik, butiker, erbjudanden och andra lojalitetsfrämjande produkter som behöver stämplas i en telefon.

Vi har nu en ny tappning systemet till en kund på Irland. Vad kunde vara mer passande än en produkt för bar och resturangnäringen? 

tenvito_voucher_system

Man ska aldrig sluta förbluffas över exakt hur affärer blir till, vår irländska kund blev runtskickad riktigt många steg mellan både utvecklingsföretag och bolag som jobbar med traditionella kuponger innan någon rekommenderade Wiccon som var först med att säga den magiska frasen "Det där låter helt galet avancerat, det är klart vi ska göra det!". Efter att kunden sökt i stora delar av Europa fann vi varandra och har nu utvecklat tekniken. Vilket gör att lite hybris uppstår och något som vi måste trycka på i vår dagbok! (Självklart)