Skriverier

RSS
  • Andreas Wickberg
  • Mansoor Ahmad

Så åker vi igen!

Vi rekryterar för både front-end och back-end just nu, detta inlägg handlar om back-end!

Som många redan vet så har vi regionens vinnare av "Årets Innovation" under våra vingar, en aktör som breder ut sig över hela världen och deras rykte är gott. Till stor del eftersom deras tjänst inte upplever driftstopp.

Vi vill ha dig, ja just du! Du där!!! Som tycker att det omöjliga är lätt, du som tycker att en omöjlig utmaning är det roligaste som finns. Som finner nöje i att lyckas med sånt som gör andra imponerade och rent av avundsjuka!

Vi har start-ups inom säkerhet och personlarm, inom brandskydd hela vägen in på kärnkraftverk. Vi rekryterar en stjärna som vill vara med och utveckla framtidens tjänster, skalbart och stort.

Skicka ansökan till jobs@wiccon.se /A. Wickberg - CEO.


Vi har under sena vintern, tidiga våren inlett ett samarbete med ett säkerhetsföretag som jobbar med personskydd genom de sociala konstruktioner som finns runt omkring varje människa. Behöver du använda denna tjänst har du otur, vi hoppas att du aldrig kommer behöva använda den men uppmanar samtidigt att ha den installerad på din telefon OM olyckan är framme. Kunden har en fungerande tjänst sen några år tillbaka som vi kommer uppdatera kraftigt.

"-It is like a condom, I would rather have one and not need it... Then need it and not have one." (Alien vs Predator, 2004)

Wiccon går in som rena systemutvecklare och byter ut samtliga rörliga delar i tjänsten. Tjänsten kommuniceras genom en app ut till konsument, det är så personskyddet aktiveras.

Det här är ett mycket bra exempel på hur vi kan jobba med en kund; vi börjar med att analysera hela tjänsten och vad kunderna önskar. Vi går igenom allt från affärsmodeller till de faktiska funktionerna, efter ett par UML modeller och en del planerande av flöden och även förslag på API struktur är vi redo att skrida till verket.

Det här är vad vi kallar en planerad utvecklingsprocess, det är viktigt att både vi och kunden känner sig trygg i vad som beställs och vad som kommer levereras. Rent tekniskt för den här appen så jobbar vi med en av våra leverantörer som utvecklar det Native, vi i vår tur bygger systemet i C# .NET MVC med ett helt vanligt API (om än väldigt hög säkerhet).

Den här sortens systemutvecklingsprojekt är inte alltid helt vanliga, där man går in och byter ut allt. Det finns väldigt mycket att tänka på, speciellt eftersom vi lägger till nya betalsätt och måste ta hänsyn till redan befintliga kunder.

Vi kan inte gå ut med bild och namn än, men det kommer!


  • Andreas Wickberg

Wiccon och AppSpotr, vilken resa kan man säga. Vi vart kompisar på den längsta av omvägar, under de senaste åren har vi sett flera versioner av deras plattform. Hjälpts åt med feedback, avlastat varandra och haft genuint roligt på diverse event.

För ett år sen rätt så exakt, årsskiftet 15/16 vart det allvar på riktigt och vi började dela kunder och kunskap. Det har vart otroligt roligt och vi vet att det bara är början, nu drar resan igång på riktigt.

2016-12-19 vart de noterade på börsen och hade sin första handelsdag som slutade med plus, de vart dagens mest handlade aktie och som mest låg de 50 % plus. Det är inte illa, vi vet självklart att det brukar storma lite upp och ner i början.

AppSpotr körde hårt på "Game Changer" som begrepp under noteringsfesten, det fantastiska här är att det ligger mycket i det. Det är inte bara en till spelare på AppMarknaden, vi som "kan det här med data" känner till Wordpress och hur den etablerat sig som CMS just för att det är lättarbetat. Appar är bra mycket mer komplexa och allt runtomkring är ännu mer så. AppSpotr löser det här problemet och har gått ifrån några ynka tusen användare till att passera 200 000 användare under fjärde kvartalet 2016. GAME CHANGER! Det här är bara början!

Vi som jobbar med start-ups och bygger mycket tjänster i tidigt skede, allt från banktjänster till annat som är fantastiskt och skalbart ser många underliggande "ess i rockärmen" med AppSpotr över tid. Nu böjar även Wiccons arbete på riktigt med AppSpotr, alltså inte bara producera speciella lösningar för kunder. (Det också förstås!)

Sverige har en ny världsaktör! Grattis AppSpotr, 10 år senare och fruktansvärt mycket pengar investerade blir det åka av på riktigt!


  • Andreas Wickberg

Under större delen av 2016 har vi jobbat på ett system på uppdrag av Tvättgruppen i Sverige AB. Systemet har en del traditionella funktioner som grundläggande CRM och orderhantering, men sen finns det en QR-kod/RFID del som tillhandahåller funktioner för kontroll av personliga plagg. Det är vad dagens inlägg kommer handla om.

Utmaningen var en industri med 300 anställda, alla anställda har ett par uppsättningar med kläder och dessa i sin tur måste kontrolleras ner på en sån detaljnivå att vi måste veta vart kläderna befinner sig i realtid, hur många gånger de tvättats och att rätt människa med ett passerkort kan checka ut sina kläder.
Lösningen är att vi har QR-koder och RFID-chipp på samtliga klädesplagg, alltså ca 3000 plagg som installeras av Tvätteriet. Alla dessa paras sen ihop med ett anställnings-ID. Alla kläderna passerar sen ungefär 12 kontrollstationer under en cirkulationscykel, alltså ett varv från tvättmaskin till tvättmaskin.
När ett plagg är tvättat så sorteras det i olika vagnar på tvätteriet som ska skickas till industrikunden. Plaggen checkas ut från Tvätteriet genom att vagnarna åker igenom ett kabinett med antenner som läser alla Chipp. Väl på plats hos kunden tar Tvätteriets personal och går igenom alla plagg som blivit sorterade och distribuerar dessa till en stor skåplösning som ser ut som bankfack fast med Panel-PC monterad på. Här registreras plaggen som mottagna ute hos kund, dessa skåp är sen konfigurerade att fungera tillsammans med passerkort som alla anställda bär med sig. Det är så de hämtar kläderna. När de är smutsiga finns det en väldigt avancerad smutskorg som även den har antenner i sig som märker när de anställda slänger in sin smutstvätt.

Det här vi har pratat om nu är bara toppen på isberget, det är full kontroll och klädsvinnet är nästintill noll! Industrin har full kontroll och "hör och häpna" det här är inte dyrare för slutkund eftersom all avräkning sker med dessa antenner.

Vi på Wiccon hade inte en aning om att ren tvätt kunde vara så engagerande! Det är otroligt roligt att jobba med projekt som skiljer sig lite från vad vi normalt sett gör om dagarna!


  • Andreas Wickberg

Som tidigare skrivet har vi ett CCM system som står för "City Core Management", systemet håller i en rad funktioner och strukturer för konton, kunder, statistik, butiker, erbjudanden och andra lojalitetsfrämjande produkter som behöver stämplas i en telefon.

Vi har nu en ny tappning systemet till en kund på Irland. Vad kunde vara mer passande än en produkt för bar och resturangnäringen? 

tenvito_voucher_system

Man ska aldrig sluta förbluffas över exakt hur affärer blir till, vår irländska kund blev runtskickad riktigt många steg mellan både utvecklingsföretag och bolag som jobbar med traditionella kuponger innan någon rekommenderade Wiccon som var först med att säga den magiska frasen "Det där låter helt galet avancerat, det är klart vi ska göra det!". Efter att kunden sökt i stora delar av Europa fann vi varandra och har nu utvecklat tekniken. Vilket gör att lite hybris uppstår och något som vi måste trycka på i vår dagbok! (Självklart)